hoe gezond zijn frambozen-frambozen gezond-zensitivity-gezond eten

Frambozen zijn het hele jaar door verkrijgbaar, zowel vers als uit het vriesvak. Vers geplukt smaken ze natuurlijk het lekkerst en zijn ze waarschijnlijk ook het meest gezond. Ze bevatten dan namelijk nog alle voedingsstoffen die ze onder invloed van zonlicht in hun vruchtvlees hebben aangemaakt. En wat die voedingsstoffen betreft: dat zijn er heel wat. Het maakt frambozen tot één van de meest gezonde vruchten op aarde.

Waarom zijn de frambozen zo gezond

1.     Frambozen zitten vol vitamines

Met één kop frambozen krijg je een groot deel van de hoeveelheid vitamine C binnen die je dagelijks nodig hebt om gezond te blijven. Deze vitamine is niet alleen goed voor je weerstand, maar ook voor je huid en voor de aanmaak van collageen.

Collageen is belangrijk voor een gezonde huid, maar ook voor gezonde botten. De vitamine K en mangaan in frambozen dragen overigens ook bij aan een sterk beendergestel. Daarnaast bevatten deze rode vruchtjes kleinere hoeveelheden van de volgende vitamines en mineralen:

  • Vitamine E
  • B-vitamines
  • Magnesium
  • Koper
  • IJzer
  • Kalium

 

2.   Frambozen bevatten weinig koolhydraten

Frambozen bevatten slechts 5 gram koolhydraten per kop verse vruchtjes. Ter vergelijking: een gemiddelde appel bevat 20 gram koolhydraten. Het feit dat ze koolhydraat arm zijn, maakt frambozen uiterst geschikt voor mensen die van zoet houden, maar toch niet te veel koolhydraten willen binnenkrijgen. Bijvoorbeeld omdat ze willen afvallen.

3.   Frambozen zijn rijk aan antioxidanten

Frambozen zijn rijk aan antioxidanten en dat is goed nieuws voor iedereen die vroegtijdige veroudering wil tegengaan. Vroegtijdige veroudering leidt niet alleen tot rimpels, maar ook tot ouderdomskwalen. Met frambozen ga je dit proces tegen en werk je dus aan een betere gezondheid.

4.   Frambozen hebben veel vezels

Hoewel frambozen vooral veel sap bevatten, vind je in deze kleine vruchtjes ook veel vezels. Dat maakt ze goed voor je darmen, want vezels stimuleren de darmbeweging. Ook geven vezels je langer een verzadigd gevoel en dragen ze bij aan een stabiele suikerspiegel. De vezels in deze vruchtjes voeden bovendien de gunstige darmbacteriën, wat goed is voor je weerstand en zelfs voor je humeur.

Met één kop frambozen krijg je maar liefst 8 gram vezels binnen. Op deze manier helpen frambozen effectief mee om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 30-40 gram vezels te komen.

5.   Frambozen helpt mogelijk preventief tegen diabetes

Er zijn aanwijzingen dat frambozen kunnen helpen om diabetes type 2 te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek door wetenschappers van de Illinois Institute of Technology. Zij lieten 32 mensen een ontbijt eten zonder frambozen of met of één of twee koppen van deze rode vruchtjes.

De mensen die het risico liepen om diabetes te krijgen en die de meeste frambozen aten, hadden minder insuline nodig om hun suikerspiegel te reguleren. Het was zelfs zo dat de mensen die twee koppen frambozen bij hun ontbijt aten, een lagere suikerspiegel hadden dan degenen die het bij één kop hielden.

6.   Frambozen zijn goed voor je hersenen

Wist je dat frambozen goed zijn voor je brein en geheugen? Dat komt doordat de vruchtjes stoffen bevatten die oxidatieve stress tegengaan. Oxidatieve stress is in feite een verstoord evenwicht tussen de hoeveelheid vrije radicalen in je lijf en het vermogen van je lichaam om de schadelijke effecten van deze stoffen tegen te gaan.

Is er sprake van oxidatieve stress in je lijf, dan heeft dit een negatief effect op je hersenfunctie. Frambozen bevatten flavonoïden die oxidatieve stress tegengaan en daarmee je brein beschermen. Ook reinigen ze je hersenen van eiwitten die verband houden met een slechter geheugen en een verminderde coördinatie.

7.  Zo krijg je meer frambozen binnen

Als je wilt profiteren van de gezonde voordelen van frambozen, dan is het een goed idee om ze vaker te eten. Zo krijg je meer van deze gezonde vruchtjes binnen:

  • Strooi ze over je havermout of boekweitpap
  • Doe ze in je smoothie
  • Voeg ze toe aan een groene salade of fruitsalade
  • Maak gezonde koekjes en taarten met frambozen
  • Meng ze door toetjes, zoals Griekse yoghurt of kwark

Heb je ook het artikel gelezen over de voordelen van granaatappel?

Vind je deze post interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *