De Wereld Van Kaizen In Verschillende Stappen

Kleine stapjes – de wereld van Kaizen

Nieuwjaarsdag 2020. Het lijkt al zo enorm lang geleden! Weet je nog welke voornemens je op je lijstje had gezet? Is er al iets van uitgekomen? Is er nog iets dat je nu kunt laten uitkomen? Het goede nieuws is, dat het nog niet te laat is.

 

Voornemens kunnen je helpen om een doel te hebben en dat heeft jouw brein nodig om te focussen op wat je wel wilt. Wist je trouwens dat het voor je brein niet uitmaakt of het echt is of dat het jezelf voorstelt? Waar we meestal geen rekening mee houden wanneer we iets voornemen of plannen, is dat er obstakels op de weg kunnen komen. Echte obstakels of degene die we ons inbeelden.

 

Die obstakels kunnen gedachten vanuit jezelf zijn. “Ach, dat ene koekje maakt ook niet meer uit.” En vervolgens is toch het hele pak op, terwijl je je had voorgenomen niet meer te snoepen. “Ik ben zo moe, ik ga maar niet hardlopen.” Je eindigt op de bank en voelt je vervolgens nog vermoeider. De kans bestaat dat je jezelf hier vervolgens weer voor op de kop geeft. “Ik kan het toch niet, ik ben niet goed genoeg, zie wel het is weer mislukt…” Dan is het einde helemaal ver te zoeken.

 

Het kan ook zijn dat je vanuit je omgeving reacties krijgt die niet helpend zijn. “Joh, een wijntje kan toch geen kwaad?” “Jij, 5 kilometer hardlopen?” Je hebt vast wel eens gehoord dat het belangrijk is om je te omringen met de juiste mensen. Misschien is dit het moment. Of misschien is dit hét moment om de mensen te vragen of ze je kunnen helpen, motiveren en ondersteunen. Van nature willen mensen dat namelijk wel. 

 

Je hersenen en daarmee je hele systeem helpen je als je weet waar je het voor doet. Maar je hersenen vinden het ook spannend als er iets veranderd, als je iets anders dan anders doet om dat voor elkaar te krijgen. Ze willen je beschermen en houden het liever bij het oude. Als de last groot genoeg is, is het niet moeilijk ergens mee te stoppen en kan veranderen snel gaan. Die vlieger ging voor mij wel op toen ik te horen kreeg dat ik de ziekte van Lyme had. Er werd me gezegd vanaf dat moment geen geraffineerde suiker meer te eten. Daar waar ik nog wel eens wilde cheaten met chocolade of een glutenvrije stroopwafel, was het ineens heel simpel om die te laten liggen.

 

Maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat er iets heftigs moet gebeuren om je voornemen uit te laten komen. In Japan hebben ze daar een methode voor: Kaizen. Het gaat uit van het zetten van heel kleine stapjes. Echt heel klein. Zo klein dat je je bijna afvraagt of het wel zin gaat hebben. Hoe kleiner de stap, hoe steviger de fundering, hoe meer je vertrouwen krijgt en hoe groter de kans is dat het resultaat blijvend is. 

 

Wil je bijvoorbeeld afvallen? Begin dan met één stukje of zelfs één hap chocolade minder. Of één koekje minder. Neem een kleiner bord als je gaat eten. Voel wat bij je past en wat bijdraagt aan jouw gezondheid. Wil je beginnen met yoga? Zoek eerst eens een yogaschool in de buurt op. Vraag rond bij vrienden. Of volg een les op YouTube . Wil je beginnen met meditatie? Begin met één bewuste ademhaling en bouw dit langzaam uit. 

 

Maak de stappen echt nog kleiner dan klein zodat je ze kunt integreren in je dagelijks leven. Je zult merken dat wanneer je dit kleine stapje volhoudt, je als vanzelf een iets grotere stap of iets meer stappen gaat zetten. Op die manier omzeil je het mechanisme in je brein dat voor obstakels kan zorgen. Zo ga je stapje voor stapje op weg naar een gelukkiger en gezonder leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *