wat wordt bedoeld met mindfulness-mindfulness oefening-zensitvity-spiritualiteit

Geprezen om zijn bewustzijn-verhogende, angst-reducerende eigenschappen, zijn mindfulness praktijken ontstaan om ons leven op alle vlakken te verbeteren, met inbegrip van ons werk, rust en vermaak.

Grote bedrijven zoals Google hebben mindfulness programma’ s op de werkvloer geïntroduceerd, atleten en dansers passen mindfulness toe tijdens hun trainingen en wellness centra geven cursussen mindfulness meditatie.

 

Maar wat is mindfulness nu precies en waar is het ontstaan?

Het begrip mindfulness is de kern van de boeddhistische meditatie en werd voor het eerst beschreven in de Pāli Canon, een verzameling literaire, intellectuele en spirituele geschriften, die de basis vormen van het Theravāda-boeddhisme.

Volgens de boeddhistische filosofie is mindfulness een bijzondere vorm van aandacht schenken, en boeddhisten stellen vier basisprincipes als basis voor de toepassing ervan: de houding van het lichaam; onze gevoelens en gewaarwordingen; onze gemoedstoestand of ons bewustzijn; en mentale objecten of verschijnselen. Boeddhisten maken ook onderscheid tussen ‘juiste’ mindfulness, ook bekend als samma sati, en ‘verkeerde’ mindfulness, die bekend staat als miccha sati. Het verschil zit hem volgens hen in de intentie achter de meditatie: iemand die op de juiste manier mindfulness toepast, heeft positieve en goede bedoelingen, terwijl iemand die op de verkeerde manier mindfulness toepast, uit is op zelfbevrediging en oppervlakkig gewin.

Wanneer mindfulness-meditatie regelmatig wordt beoefend, wordt aangenomen dat het onze waardering van het leven vergroot door aanhoudende aandacht voor onze onmiddellijke ervaringen.

 

Heb je deze ook al gelezen: Volg je adem en leer opnieuw mindful ademhalen

 

4 mindfulness oefeningen

Onderzoek je gedachten en ontdek wat het met je doet

Uit onderzoek blijkt dat door mindfulness elke dag uit te voeren, we meer waarde in ons leven kunnen vinden.

Observeer: Wanneer je een onaangename emotie voelt, is de eerste stap om een paar keer langzaam, diep adem te halen en ondertussen je lichaam van top tot teen te scannen. Probeer de sterkste sensatie te vinden – de sensatie die je het meest irriteert. Richt je aandacht op dat gevoel. Observeer het nieuwsgierig, voorzichtig. Merk op waar het begint en waar het eindigt. Ervaar het zo goed als je kunt.

Ademhaling: Haal een paar keer diep adem. Adem in en rustig uit.

Verruim: Geef het gevoel de ruimte. Maak je er los van en schep ruimte.

Toestaan: Sta toe dat de emotie er is. Je hoeft het niet leuk te vinden of te willen. Laat het er gewoon zijn en sluit er vrede mee. Het doel is niet om er vanaf te komen, maar om de strijd ertegen te beëindigen.
Je kunt dit doen met elke gewaarwording die je maar wilt. Als je deze oefening doet zal er één van de twee dingen gebeuren: of je gevoelens zullen veranderen – of ze zullen niet veranderen. Het maakt hoe dan ook niet uit. Deze oefening gaat niet over het veranderen van je gevoelens. Het gaat erom ze te accepteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *