eft tapping techniek toepassen-zensitivity

Je zorgen weg tikken met EFT? Het lijkt misschien overdreven

Wij zijn altijd op zoek naar manieren om stress te verminderen. Geneesmiddelen kunnen misschien werken, maar die hebben ook bijwerkingen. Daarom zoeken veel mensen alternatieve oplossingen, zoals EFT tapping. EFT staat voor Emotional Freedom Techniques, en volgens een aantal gebruikers helpt deze eenvoudige techniek hen om zich snel beter te voelen.

EFT tapping vindt zijn oorsprong in de jaren 1970 toen verschillende psychologen acupressuurpunten zijn gaan toepassen om hun patiënten van stress, angst en fobieën af te helpen. Een daarvan, gepatenteerd door Dr. Roger Callahan, heet Thought Field Therapy. Later vereenvoudigde Gary Craig dit proces en maakte het toegankelijk voor anderen onder de naam EFT.

Uit onderzoek blijkt dat acupunctuur effectief is voor sommige klachten. Sommige onderzoekers geloven dat het werkt omdat het het centrale zenuwstelsel wordt gestimuleerd en het lichaam daardoor positieve stofjes afgeeft. EFT tapping stimuleert acupunctuurpunten door aanraking en niet door het gebruik van naalden, waardoor het vergelijkbaar is met acupressuur.

EFT Tapping toegepassing

Wanneer je EFT (Emotional Freedom Techniques) tapping wilt toepassen, kun je je eigen tappingseries toepassen of met een behandelaar werken. EFT tapping is eenvoudig te gebruiken als zelfhulp techniek omdat je het kunt doen wanneer je er behoefte aan hebt. Een behandelaar kan indien nodig intensieve ondersteuning bieden.

EFT tapping sessies volgen een vaste volgorde:

  • Geef eerst aan waar je mee zit en beoordeel je problemen op een schaal van 0 tot 10.
  • Spreek je “klacht” uit, die het probleem omschrijft en een verklaring van zelfacceptatie bevat.
  • Begin de tikvolgorde door met je vingers op de aangegeven plaatsen te tikken.
  • Gebruik tijdens het tikken een herinneringszin om gefocust te blijven op je probleemgebied.
  • Beoordeel aan het einde van de reeks hoe groot je probleem nog is.
  • Ga door met het proces totdat je de angst niet meer zo hoog ervaart.

De tapprocedures kunnen enigszins verschillen, maar de meeste gebruiken de volgende locaties: de hiel van de hand, drie locaties rond het oog, het gebied onder de neus, het gebied onder de lippen, het sleutelbeen, de oksels en de bovenkant van het hoofd. Op elke plek worden zeven tot negen tikken gegeven.

Werkt EFT Tapping?

Onderzoek toont aan dat EFT tapping psychische aandoeningen kan verbeteren. Er is verder onderzoek nodig om EFT technieken met standaard behandelingen zoals gesprekstherapie te vergelijken.

De meeste EFT rapporten zijn gebaseerd op feedback van deelnemers, maar ten minste één onderzoek toonde aan dat EFT tapping meetbare resultaten had op het lichaam. Deelnemers hadden een lagere hartslag en bloeddruk na het tappen. Ze hadden ook een lagere cortisolspiegel, een hormoon dat samenhangt met stress.

Sommigen zeggen dat de verbetering van de symptomen het gevolg zou kunnen zijn van een placebo-effect. Op het moment dat proefpersonen willen geloven dat een bepaalde behandeling werkt, is hun feedback misschien niet betrouwbaar. Een andere mogelijkheid is dat EFT tapping werkt vanwege andere technieken die in het proces zijn ingebouwd, zoals een speciale manier van ademen.

Sommige onderzoekers hebben de doeltreffendheid van tapping getest door “schijnstudies” op te zetten waarin proefpersonen taken uitvoerden die lijken op maar niet identiek zijn aan EFT tapping. Eén analyse van deze studies ondersteunde de effectiviteit van EFT door aan te tonen dat schijnhandelingen niet zo effectief waren als EFT tapping.

Op welke klachten wordt EFT toegepast

EFT (Emotional Freedom Techniques) kan worden toegepast bij emotionele en mentale klachten, waaronder:

  • Angst en paniekaanvallen
  • Depressie
  • Stress
  • Fobieën
  • Relatieproblemen
  • Trauma
  • Slaapproblemen
  • Eetstoornissen
  • Pijn

Het is belangrijk om te beseffen dat EFT een complementaire behandeling is en niet bedoeld is als vervanging voor medische of psychologische behandeling. Als je ernstige mentale of emotionele klachten heeft, raad ik je aan om een therapeut of psycholoog te raadplegen voor een EFT behandeling.

Tapping techniek

De Emotional Freedom Techniques (EFT) is een emotionele release techniek die gebruik maakt van acupressuur punten op het lichaam. De stappen van EFT zijn als volgt:

  • Identificeer de specifieke emotie of probleem waarmee je wilt werken.
  • Maak een zin die deze emotie beschrijft, bijvoorbeeld “Ik voel me angstig” of “Ik kan niet stoppen met piekeren.”
  • Tap op een aantal acupressuur punten op je lichaam terwijl je deze zin herhaalt. Deze punten zijn onder andere de zijkant van de hand (langs je pink), de bovenkant van het hoofd, binnenkant van je wenkbrauwen, zijkant van je ogen, onder de ogen, op je bovenlip en op je kin. onder de sleutelbeen, zijkant van je lichaam en eindig weer op je hoofd.
  • Voel de emotie en blijf de zin herhalen terwijl je op de acupressuur punten klopt.
  • Stel jezelf vragen om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van de emotie en zoek naar een oplossing.
  • Als de emotie afneemt, herhaal de stappen totdat de emotie geheel verdwenen is.
  • eindig altijd met een positieve zin of affirmatie die je wilt vasthouden.

Houd er rekening mee dat EFT nog niet wetenschappelijk is bewezen en het werkt niet voor iedereen, het is aangeraden om het te gebruiken onder begeleiding doet van een psycholoog.

EFT voorbeeld zinnen

Deze zinnen kan je op heel veel klachten toepassen, door de woorden te vervangen in de woorden wat je nu ervaart.

  • Zelfs als ik angstig ben, kies ik ervoor me veilig en beschermd te voelen.
  • Ik geef mezelf toestemming om vrij te zijn van angst en onzekerheid.
  • Ik accepteer mezelf precies zoals ik ben, met al mijn angst.
  • Ik laat los van de angst en vertrouw op mijn innerlijke kracht.
  • Ik ontvang de genezing en het welzijn dat ik nodig heb om vrij te zijn van angst.
  • Zelfs al voel ik me nu angstig, ik ben veilig.”
  • Ik kies ervoor om me te concentreren op het hier en nu, in plaats van me zorgen te maken over de toekomst.
  • Ik geef mezelf toestemming om mijn angst los te laten.
  • Ik vertrouw op mijn vermogen om met deze paniek om te gaan.”

EFT tapping oefening

Via deze video kan je de EFT technieken je eigen maken door ze vaak te oefenen en toe te passen bij klachten. Deze tips zijn geen vervanging voor de reguliere behandelingen, bij ernstige klachten ga eerst lang bij een psycholoog of arts.

Vind je deze pagina interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *