waarom het zo moeilijk is om je leven te veranderen-wat is bewust leven-hoe leef je bewust-zensitivity

Bijna iedereen begrijpt dat verandering moeilijk is. Het is veel makkelijker om over verandering na te denken dan om daadwerkelijk te veranderen. Het leven kan een uitdaging zijn om jezelf er doorheen te slaan, en sommige dagen mogen we blij zijn dat we het zelfs volhouden.

Als we blijven hangen in de overlevingsstand, is er niet veel ruimte voor iets anders. Om het nog erger te maken, beseffen veel mensen gewoon niet dat ze de kracht hebben om te veranderen.

Oude gewoontes houden ons in hun greep en houden ons op dezelfde plek. Onze ego’s willen helemaal niet dat we veranderen, want het wil overleven en ook dat jij overleeft. Het houdt zich vast aan wat bekend en comfortabel is.

Dit is waarom het zo moeilijk is om je leven te veranderen. Daarom leven de meeste mensen steeds op dezelfde manier, zonder dat ze zich daar bewust van zijn.

Op welke wijze kunnen we veranderen?

Dus, hoe kunnen we eigenlijk veranderen? Om te kunnen veranderen, moeten er eerst een paar zaken op een rij worden gezet.

Bewustwording is het eerste wat dient te gebeuren. Hoe ziet dit eruit? Eerst moeten we kijken naar hoe onbewust zijn in elkaar zit.

Onbewust zijn is wanneer iemand doorgaat op de wijze waarop hij is opgevoed of geconditioneerd. Dit wordt soms aangeduid als onbewust zijn, metaforisch gesproken. Het wordt ook wel slapend genoemd, of slaapwandelend aan het leven bent.

We maken niet alleen steeds weer dezelfde keuzes en hebben voortdurend dezelfde gedachten, soms zijn we ons er niet eens van bewust dat we in dit patroon vastzitten. Of we zijn ons wel bewust van het patroon, maar denken dat het normaal is.

Erger nog, als mensen denken dat het normaal is, beseffen ze niet dat als ze hun denken maar veranderen, ze hun leven een stuk gemakkelijker kunnen veranderen! Dan zijn we niet overgeleverd aan willekeurige gebeurtenissen die ons leven door elkaar schudden.

Enkele voorbeelden waarbij je onbewust leeft

  • Dezelfde maaltijden koken als je moeder, met dezelfde ingrediënten. Dat sommige traditionele maaltijden worden doorgegeven is niet per se een slechte zaak, maar het is wel een probleem als je alleen maar dezelfde gerechten eet als waarmee je bent opgegroeid, met steeds weer dezelfde ingrediënten.
  • Amper je stad of dorp uitkomen, altijd naar dezelfde winkel gaan, enz.
  • Rondhangen met dezelfde groep vrienden, vooral wanneer je enkele toxische vriendschappen hebt of je niet gelukkig voelt in deze vriendschappen. Het is goed om langdurige vrienden te hebben, maar waar het hier om gaat is of die vriendschappen goed voor je zijn of niet. Niet alleen maar tijd met hen doorbrengen omdat je niemand anders kent. En vindt dat dit beter is dan helemaal geen vrienden hebben.
  • Kortzichtig zijn, je hele leven vastzitten in dezelfde denkpatronen.
  • Denken dat je alles weet over bepaalde onderwerpen, of in het algemeen.
  • Jarenlang dezelfde slechte gewoonten hebben, niet beseffen dat ze slecht zijn of geen interesse hebben om ze te stoppen. Dit kan gaan over roken, drinken, gokken, slechte eetgewoonten en levensstijl, dwangmatig gedrag, drugsgebruik, enz.
  • Het niet weten wat persoonlijke groei betekent, of denken dat het alleen is voor “slimme” mensen, spirituele mensen, of ondernemers. Deze tweedeling in je geest weerhoudt je ervan om zelfs maar te denken dat je kunt vooruitgaan.
  • Jarenlang dezelfde baan houden, zelfs als die je geen voldoening geeft.

Stel je nu eens voor hoe het zou zijn om bewust te leven, of met bewustzijn bezig te zijn

Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Bewust zijn van wat je in je lichaam stopt, door recepten aan te passen om gezonder met eten om te gaan, door nieuwe recepten of voedingsmiddelen te ontdekken die goed voor je zijn en die je nooit eerder hebt gegeten.
  • Reizen en andere plaatsen, culturen en levenswijzen ontdekken, bezoeken van nieuwe locaties in de buurt
  • Blijven leren (online of persoonlijke cursussen, enz.), een nooit eindigende zoektocht naar kennis hebben
  • Bewust zijn van slechte gewoonten, proberen te stoppen met oude en nieuwe gewoonten te ontwikkelen.
  • Vriendenkring uitbreiden door naar een vereniging, clubs of andere activiteiten te gaan die je niet kent
  • Op reis gaan om je levensdoel te vinden en te leven
  • Realiseren dat je de kracht hebt om je leven te veranderen en het in te richten zoals jij dat wilt.

De tweede stap om tot veranderingen in je leven te komen, nadat je bewust en doordrongen bent geworden, is niet zozeer een stap maar een fase die je moet doormaken. Het is de fase waarin je daadwerkelijk klaar bent om te veranderen. Deze fase is moeilijk en kan maanden, zelfs jaren duren.

Ik ben tot het inzicht gekomen over het feit dat er 2 hoofdredenen zijn waarom de meeste mensen zo lang in deze fase blijven hangen;

  1. Het is immers gemakkelijker een comfortabele keuze te maken waar je nu van profiteert, dan een ongemakkelijke verandering door te voeren waar je in de toekomst pas van zult profiteren.
  2. Verandering vindt pas plaats als we vaak genoeg hebben geleden, zodat de pijn van verandering groter lijkt dan de pijn van het hetzelfde blijven.

Hoe kom je dan uit deze sleur?

Als je je er eenmaal van bewust bent dat je moet veranderen, en de pijn om bij hetzelfde te blijven te groot wordt, kan verandering eindelijk plaatsvinden.

Als je eenmaal dit punt bereikt waarop je begint te veranderen en kracht ontwikkelt, is het als een sneeuwbaleffect. Het zal moeilijk worden om terug te keren naar je oude gedrag. Het verbeteren van je leven in alle opzichten zal gewoon vanzelf gaan.

Ook interessant om te lezen Tips om je zelfbewustzijn te verhogen

Er zijn enkele dingen die je kunt doen om vooruitgang te boeken

De zaken op papier zetten

Om verandering gemakkelijker te maken is het ook belangrijk een planner en/of dagboek bij te houden. Ik ben een groot voorstander van deze twee wanneer ik mensen help veranderingen in hun leven aan te brengen. Jezelf uitdrukken door middel van schrijven, het hebben van een actieplan en het gebruik van een planner vergroten je kans op succes met wat dan ook!

De producten die ik maak en verkoop op pinterest zijn afdrukbare werkboeken, planners, dagboeken en checklists die speciaal ontworpen zijn om veranderingen makkelijk (en leuk) te maken. Door deze producten in te zetten, ben je in staat om jezelf verantwoordelijk te houden terwijl je de motivatie en inspiratie behoudt om door te gaan tot je je doel bereikt hebt.

Meditatie toepassen

Een van de vele manieren waarop je alle aspecten van je leven (lichaam, geest en ziel) kunt verbeteren is door te mediteren. Wanneer je mediteert, leer je de geest te trainen en bereik je een staat van “no-mind”. In deze staat word je de echte jij, degene die al je gedachten, handelingen, gedragingen en overtuigingen waarneemt.

Je bent niet aan het analyseren of oordelen, je bent gewoon aan het observeren. Je kunt jezelf zien vanuit een hoger perspectief, daarom kun je in de staat van vereenzelviging in je lichaam komen en loskomen van het bewustzijn van je ziel.

In deze staat word je een krachtige schepper. Het wordt eenvoudig om veranderingen door te voeren wanneer je een duidelijke intentie hebt om het vanuit deze positie te doen.

In hoeverre ben je klaar om te veranderen?

Het kan zijn dat je nu klaar bent om te veranderen, of dat je een paar passen achter loopt. Maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat er geen verkeerde plek is om te zijn. Zelfs als je je niet bewust bent op de manier waarop je je leven leidt en je niet verbetert, is dat waar je hoort te zijn.

Iedereen zit in een ander stadium van zijn reis van ontwikkeling en groei… Voel je dus niet schuldig als je geen verlangen hebt om je leven te veranderen of je realiseert dat je nog steeds vastzit in het beginstadium. Ik zat veel te lang vast in dit stadium…

Angst voor verandering

Ik begrijp dat verandering moeilijk is, en ik begrijp de redenen waarom je moeite hebt om je leven ten goede te veranderen. Alleen jij kunt weten of je er echt klaar voor bent om veranderingen in je leven aan te brengen. Als je er niet klaar voor bent, is het niet jouw schuld. Als je er wel klaar voor bent, dan ben ik er voor je. Ik ben op punt A geweest en heb punt B bereikt, en ik ben blij dat ik jouw gids kan zijn op de weg naar welzijn; wanneer jij er klaar voor bent!

Heb je hulp nodig stuur een mail naar info@zensitivity.nl

Boekentip: Van klacht naar kans van Juriaan Galavazi

Online cursus: Groeiplan zelfliefde

Vind je deze post interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *