IMG 3983 e1526205679402

Mijn collega kijkt argwanend naar de stapel bruin gespikkelde bananen op mijn bureau. ‘Ga je die allemaal opeten?’ vraagt hij. Ik kijk hem stralend aan ‘Als ik honger heb wel ja!’. Hij deinst verschrikt achteruit ‘Maar! Te veel fruit is toch hartstikke ongezond?’ Compassievol begin ik te lachen. De gelukshormonen stromen vrij door mijn lijf terwijl ik in volle teugen geniet van mijn ‘fruit-high’. ‘Klopt!’ zeg ik, ‘ze zijn super verslavend!’

In november begon het… om mij energieker en gezonder te voelen ben ik op aanraden van een voedingscoach meer fruit gaan eten. Niet alleen als snack, maar ook bij het ontbijt en de lunch. In het begin was het best lastig. Ik was nogal gehecht aan mijn boterham. Mijn lichaam en mind moest wennen aan dit nieuwe voedingspatroon.

Echter, na twee weken stuiterde ik ineens als een ‘stralende-nieuwe-mij’ door de kantoortuin terwijl al mijn collega’s een after-lunch dip hadden. Intens gelukkig snackte ik in de namiddag mijn banaan-kaki salade en zwijmelde ik weg bij de gedachte van de fruitkraam.
Wat was hier gebeurd?! Al dat fruit leek wel naar mijn hoofd te stijgen!

Fruit & verslaving

ls je eenmaal begint met veel fruit eten, dan werkt het verslavend. Verslavend?! Fruit geeft je zoveel energie, dat je eigenlijk helemaal geen zin meer heb in bewerkte producten. Daarbij zorgen maaltijden van fruit dat je lichaam constant de voeding binnen krijgt waar het van nature het beste op functioneert. De suikers worden omgezet in glucose, de brandstof voor je spieren en hersenen. Over de gezondheidsvoordelen wordt in vele boeken en studies geschreven. Een mooi bijeffect van meer fruit eten is dat je extra gelukshormonen aan gaat maken. Je kunt letterlijk ‘high’ worden op fruitsuikers.

Maar te veel fruit is toch slecht voor je?

Je hoort vaak het advies om 2 tot 3 stuks fruit per dag te eten en soms wordt er zelfs gezegd dat te veel fruit eten ongezond is. Dat is opvallend want dat je boterham vervangen door fruit ongezond zou zijn, is nooit wetenschappelijk aangetoond. Uit grote studies blijkt juist: hoe meer fruit, hoe gezonder. Ook een kleine case studie bevestigd hetzelfde: hoe meer fruit hoe gezonder. Zeventien testpersonen kregen iedere dag 20 stuks fruit en drie glazen fruit sap. Tegen alle verwachtingen in had dit dieet een positief effect op hun gewicht, bloeddruk, cholesterol en stoelgang.

Fruitsuiker is toch ook suiker?

Vers fruit zit vol met natuurlijke suikers. Alhoewel we terecht worden gewaarschuwd voor geraffineerde suikers, zijn fruitsuikers onwijs gezond. De oermens heeft voor miljoenen jaren voornamelijk geleefd op fruit dat overal een struiken en bomen groeide. Ons lichaam is gebouwd om fruit op een natuurlijke wijze op te nemen. Hoe natuurlijker ons voedsel, hoe natuurlijker ons lichaam erop reageert. In fruit, wat vooral uit water bestaat, zitten naast gezonder suikers ook de allerbeste vezels, vitaminen en mineralen die cruciaal zijn voor een optimale gezondheid. Ze houden zelfs de bloedsuikerspiegel stabiel. Stabieler dan bijvoorbeeld een dieet met veel vet, zoals zalm, hamburgers of noten!  

Fruit heeft dus juist een positief effect op de bloedsuikerspiegel! En zo ervaar ik het zelf ook. Waar ik vroeger gigantisch inkakte na een maaltijd, geven de fruitmaaltijden mij nu direct blijvende energie! Ik heb nu gewoon trek, maar geen last meer van een hard knorrende maag en flauw voelen. Eet ik dan alleen maar fruit? Nee, ik eet ook veel bladgroen, kruiden, kiemen en groentes aangevuld met gezonde vetten en granen.

De hele dag chocolade ijs…

Wil je zelf een keer ervaren hoe verslavend fruit kan zijn? Dan daag ik je uit om een dag lang je boterhammen te vervangen voor heel veel fruit. Bijvoorbeeld met het volgende recept waar ik goed aan verslaafd ben:

  • Twee  eetlepels cacao
  • Twee (of meer) zeer rijpe (geel met bruine spikkels) bevroren bananen in stukjes
  • Eén eetlepel plantaardige melk of water

Gooi alles bij elkaar in de keukenmachine en laat het hakken totdat het een gladde mix is. Geniet zonder schuldgevoel en after dinner dip van dit super healty chocolade ijs wat je dus met een gerust hart als ontbijt en lunch en avondeten kunt eten!

Tips & meer informatie

En wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen van een verslaving aan fruit? Dan zijn de volgende boeken een aanrader! They changed my life for the better.

EET WIN-WIN, wetenschappelijk onderbouwd – Janneke van der Meulen
80/10/10 – Douglas Graham
SUPERSNEL HERSTEL, voeding voor succes – Janneke van der Meulen
Supergroente en powerfruit – Jo Robinson

Volg op youtube FullyRawKristina, deze meid eet ook voornamelijk fruit aangevuld met kruiden, kiemen, groenten, zeewier, kruiden en een beetje noten, zaden en pitten.
Of
Volg Shinewithplants op Insta als je van super schattige peuters houdt en groene smoothies.

Bronnen 

Meyer et al. Some physiological effects of a mainly fruit diet in man. S Afr Med J. 1971
Jenkins et al. Effect of a very-high-fiber vegetable, fruit, and nut diet on serum lipids and colonic function. Metabolism. 2001
Meyer et al. Some biochemical effects of a mainly fruit diet in man. S Afr Med J. 1971

Door Mariska van Rijswijk

Vind je deze post interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

4 reacties op “Waarom fruit net zo verslavend is als chocolade

  1. Zensitivity zegt:

    Wij geven geen medische advies, bij alles hoort met mate. Zoals medicijnen zal niet alles op iedereen van toepassing zijn, omdat we allemaal uniek zijn en anders kunnen reageren.

  2. katrien zegt:

    Fruit gezond en rood vlees schadelijk?
    Dr. Gary Fettke : is fruit good or bad for you?
    Fruitsoorten die op een magische manier diabetes verbeteren? Pas op, ik was vroeger aardbeienteler of tenminste meewerkend echtgenote op een aardbeienbedrijf. En ik eet ook graag frambozen.Maar geloven in de junk science. Sorry, maar neen.
    Diabetici verdienen eerlijke informatie.
    En ja , fruit is verslavend. Als mijn man en ik een half kilootje kersen delen, is het in geen tijd op. Dat de stofjes hierin een zogenaamd gunstig effect hebben op slapeloosheid, daar heb ik nog niets van gemerkt. Of zou het ook junk science zijn?

    Opgelet wat je diabetici wijsmaakt. Er is teveel informatie

  3. Greetje zegt:

    Wat ben ik blij om dit te lezen.
    En gelukkig ben ik niet de enigste die verslaafd is aan alle dagen fruit.
    Brood eet ik al jaren niet,15 jaar.
    Mijn maaltijden vervangen door heel veel fruit en rauwe groente.warm eten alleen als ik bij mn kinderen eet.
    Eet bv 3 bananen 2 sinasappel, 2 citroenen, 1 kiwi, 1 grapefruit per dag. EDaar komt nog yoghurt en havermouth bij.
    Als ik trek heb 1 of 2 eitjes.
    En iedere 1 theelepel curcuma, gemberpoeder. Halve theelepel kaneel.
    Voel me super gezond. Genezen van m’n hartkwaal( hartslag van over de 360 slagen pm)
    Ben al jaren doktervrij gelukkig.

Laat een antwoord achter aan Greetje

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *