Paniekaanval Omgaan Met Paniekaanval

Paniekaanvallen wat nu

Een eerste paniekaanval wordt door velen niet als zodanig herkend als aanval, als je overkomt is het best eng. Deze aanval komt door de lichamelijke sensaties die je op dat moment ervaart. Je denkt dat er iets ernstig mis is met je gezondheid er schiet op dat moment van alles door je heen: dat je gek wordt of dood gaat.

Een eerste paniekaanval kan je overal overkomen en je ineens overvallen. Het kan bijvoorbeeld in de trein, de schouwburg, de supermarkt, op straat of tijdens een vergadering ineens opdoemen… Een logische gevoel is dat je dit het liefste nooit meer wilt meemaken.

Van paniekaanval tot fobie

Als je dit hebt meegemaakt is in de meeste gevallen wat je brein gaat doen is de betreffende plek of situatie gaan koppelen aan de angstige lichamelijke gewaarwordingen. Dit betekent dat je vanaf dat moment een paniekaanval kan krijgen zodra je in dezelfde situatie komt. Zelfs bij het denken er aan kun je al in paniek raken, als het zover is dan is een fobie, ook wel irreële angst genoemd, geboren.

Schijnveiligheid

Het liefst heb je altijd iemand in de buurt die je goed kent, want dat geeft je rust en verkleint de kans op een angstaanval. Zodra je in bepaalde situaties dan weer alleen bent, heb je het gevoel dat je in de gevarenzone zit. In het ergste geval ga je situaties waarin je eerder overvallen werd door paniek mijden.

Controle krijgen over een paniekaanval

Je zult het hebben gemerkt: hoe meer pogingen je onderneemt om angstaanvallen onder controle te krijgen, hoe erger het wordt. Je wilt het graag loslaten, maar je hebt geen idee hoe je dat doet.

Hoe herken je een paniekaanval

  • Duizeligheid / licht in het hoofd voelen
  • Hoge adem / benauwdheid
  • Hartkloppingen/ versnelde hartslag
  • Druk / pijn op de borst
  • Misselijkheid
  • Trillen / zweten
  • Opvliegers / koude rillingen
  • Tintelingen / droge mond
  • Niet helder meer kunnen denken
  • Gevoel flauw te vallen / dood te gaan

Oorzaken van een paniekaanval

Een eerste paniekaanval ontstaat en begint in de regel door overbelasting. Je hebt de laatste tijd of jaren teveel hooi op je vork genomen, loopt veel op je tenen, geen grenzen aan kunnen geven, hebt problemen op je werk of in een relatie, misschien is er iemand overleden waar je veel van houdt, of je hebt je eigen behoeften en wensen te lang genegeerd. Al deze problemen kunnen een trigger worden voor aan paniekaanval.

Vergelijk het met spieren. Zodra jij je spieren overbelast, kun je ze even niet gebruiken of je raakt geblesseerd. Ook hier is een signaal, ik kan niet verder… Zo is het ook wanneer jij je bovenkamer overbelast.

Vermijdingsgedrag

Om klachten en symptomen van een paniekaanval te voorkomen, ga je situaties vermijden. Vaak begrijpt je omgeving je gedrag niet. Of je krijgt van die goedbedoelde raadgevingen: Je moet je maar over je angst heenzetten! Niet aandenken etc. Het is een goed bedoeld advies, maar op dat moment kan je dat missen als kiespijn. Wie nooit een paniekaanval heeft gehad, heeft geen idee wat jij doormaakt en wat wel en niet voor jou werkt.

Gevolgen van een paniekaanval

Het last hebben van paniekaanvallen heeft gevolgen voor jezelf, maar ook voor anderen mensen!

Door deze angst,ben je niet meer vrij om te doen wat je wilt. Of om te gaan en staan waar jij wilt. Je naasten hebben daar ook last van. In het ergste geval kan het zelfs een enorme wissel op je relatie(s) trekken.

Heb je kinderen? Dan ondervinden ook zij de gevolgen van jouw angst om in paniek te raken. Ze zijn getuige van jouw angst of paniekaanvallen, of krijgen te maken met jouw vermijdingsgedrag.

Schuldgevoel of boosheid komt regelmatig voor, omdat je niet voor honderd procent de persoon, partner of ouder bent die je zou willen zijn.

Het kan echt anders

Stel je nou eens voor hoe je leven eruit ziet zonder deze paniekaanvallen. En de gevoel van vrijheid die het je geeft. Maar ook hoeveel impact dat heeft op het leven van de mensen die je lief zijn. Hoe geweldig zou het zijn weer optimaal van het leven te genieten?

Het kan echt!

Wil je meer weten of een afspraak maken:contact

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *