Creëer innerlijke rust met Yoga

De samenleving waar we nu in leven maakt het ons maar lastig. We leven in een snelle wereld, waardoor je het gevoel kan hebben dat je continu aan het sprinten bent om iedereen bij te houden.  Aan deze sprint lijkt echter nooit een eind te komen en je krijgt het gevoel dat je alleen maar meer begint achter te lopen.

Geen tijd voor rust dus, want dan loop je strak nog meer achter! Je voelt je gejaagd, gehaast en vermoeid. Nog even en je bent de volgende die met burn-out klachten op de bank beland.
En dat willen we natuurlijk niet. Tijd dus om daar iets aan te doen! Maak van tijd voor jezelf een prioriteit en niet dat ene wat je pas doet ná dat je dat al die ‘moetjes’ hebt gedaan. Tijd voor jezelf en aandacht voor je innerlijke wereld zijn van essentieel belang in de wereld van nu. Hoe langer je dat uitstelt, hoe moeilijker het zal worden om die innerlijke rust weer terug te vinden.

Innerlijke rust en het zenuwstelsel

Innerlijke rust heeft alles te maken met je zenuwstelsel. Zo hebben we een parasymphatisch en een sympatisch zenuwstelsel. In de huidige onrustige wereld staat vooral het sympatisch zenuwstelsel ‘aan’. Daardoor zijn we continu in de vecht of vlucht modus. Oftewel: we ervaren stress.

We willen dus eigenlijk het parasympatische zenuwstelsel activeren. Deze zorgt namelijk voor rust en herstel. In dit blog wil ik je laten zien hoe je dat kan met behulp van yoga. En met yoga bedoel ik hier niet alleen de asana’s of oefeningen, maar alle 5 basisprincipes van yoga. Op basis hiervan heb ik 5 tips voor je voor meer innerlijk rust.

  1. Meer rust door minder prikkels
    De eerste stap die je kunt zetten is ervoor zorgen dat er minder prikkels binnen komen. Zet bijvoorbeeld je telefoon af en toe op vliegtuigstand, ga in plaats van ’s avonds tv te kijken eens buiten een rondje lopen in de natuur. Kijk en lees minder nieuws en gebruik vooral minder social media.Je kunt social media wel gebruiken – het is een mooie manier om inspiratie op te doen en jezelf daardoor persoonlijk te ontwikkelen – maar vaak scrollen we door social media heen en zitten we onszelf continu te vergelijken met iedereen die het ogenschijnlijk beter lijkt te hebben dan wij. Dit zorgt alleen maar voor onrust, ontevredenheid en stress.
    Wat we ons lichaam vaker zouden moeten gunnen is complete rust en dan bedoel ik niet als je slaapt. Een paar minuten per dag kan soms al genoeg zijn. Een paar minuten waarin je jezelf even totaal afzondert van de buitenwereld en je zowel geestelijk, fysiek als spiritueel kunt ontspannen.
  2. Mediteren
    Mediteren wordt inmiddels steeds populairder. En dat is niet voor niets! Ten eerste krijg je natuurlijk tijdens een meditatie veel minder prikkels binnen en ten tweede is het een manier om steeds dichter bij je natuurlijke staat van zijn te komen. Je leert luisteren naar je gevoel en stelt je misschien wel in staat om moeilijke keuzes in het leven te maken die uiteindelijk toch beter voor je blijken te zijn.
  3. Yoga oefeningen om te aarden
    Met aarden wordt zowel letterlijk als figuurlijk bedoelt dat je met beide benen op de grond staat. Als je niet genoeg geaard bent leef je veel in je hoofd en dat zorgt vaak voor een hoop stress. Je bent dan vooral met je gedachten bezig en vergeet te leven in het hier en nu.Yoga oefeningen die gericht zijn op de eerste chakra, je root chakra, kunnen je helpen om je meer geaard te voelen.De berghouding – Tadasana
    De berghouding is een staande yogahouding waarbij je met je voeten tegen elkaar op de grond staat en je armen boven je hoofd met de handpalmen tegen elkaar. Je mag je ogen sluiten en voel hoe stevig je op de grond staat. Zo stevig als een berg!De boomhouding – Vrikshasana
    In de boomhouding draait alles om balans. Je begint weer met beide voeten op de grond. Vervolgens breng je je linker voetzool tegen de binnenkant van je rechter been. Je armen breng je weer boven je hoofd met de handpalmen bij elkaar. Je kunt je focussen op een punt voor je zodat je de balans niet verliest. Sta je al heel stabiel? Probeer dan ook in deze houding eens je ogen te sluiten.De kindhouding – Shashankasana
    De kindhouding is een hele fijne houding om in te ontspannen. In deze houding kom je weer even helemaal terug bij jezelf en kan je alle zorgen van je af laten glijden.   Alle warrior houdingen
    Alle warrior houdingen zijn goed om je krachtig en sterk te laten voelen. Er zijn verschillende variaties van deze houding, maar allemaal helpen ze je om beter geaard te zijn.
  4. Rustgevende voeding
    Meer innerlijke rust door voeding, kan dat? Ja absoluut! Zeker in een wereld waarin bijna alle bewerkte voedingsmiddelen vol zitten met suikers en andere ‘troep’. Veel mensen zijn verslaafd aan stimulerende middelen zoals suiker en koffie. Deze middelen hebben een enorm effect op je zenuwstelsel en daardoor zal je ook minder goed instaat vinden om de rust in jezelf te vinden en is het lichaam minder goed instaat om te herstellen. Gezonde, uitgebalanceerde en onbewerkte voeding in de juiste hoeveelheden kan dus enorm helpen om jezelf rustiger en meer geaard te voelen.Zoals ze in de Ayurveda noemen, leven we op dit moment ook heel erg in een een vata wereld. Vata staat voor wind en dus voor beweging. Wanneer je met alles tegelijk bezig bent, alle kanten op vliegt, continu aan het denken bent en je je vaak angstig voelt dan ben je dus niet zo goed geaard. Wanneer je vervolgens ook voedsel eet dat heel erg licht is, raak je alleen maar verder uit balans. Zeker wanneer je zelf ook al een vata persoon bent. Als je nog niet eerder van Ayurveda hebt gehoord klinkt dit allemaal misschien nog een beetje gek. Ik geef zelf een gratis challenge hierover op 8 januari. Als je er meer over wilt weten, zou dit misschien wel iets voor jou zijn!
  5. Adem in, adem uit
    De adem is een geweldig middel om het zenuwstelsel te beïnvloeden. Door even te gaan zitten en rustig te ademen activeer je vanzelf de ontspanningsmodus van je zenuwstelsel. Let er dan op dat je laag in je buik ademt. Meestal wanneer we gestresst zijn gaan we heel erg hoog in de borst ademen en dat wil je nu dus het liefst weer omdraaien. Neem een paar momenten per dag om even tot jezelf te komen en op je ademhaling te letten. Je zult een enorm verschil ervaren.

Door Sarah Visschedijk

Vind je deze post interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

Een reactie op “Innerlijke rust met Yoga

  1. Brigit zegt:

    Een duidelijk interessant verhaal. Ik denk dat veel mensen in deze tijd hier iets aan kunnen hebben.

Laat een antwoord achter aan Brigit

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *