in gesprek met Tibor Olgers - interview

Niet jezelf maar blijven fixen en maximaliseren.

Tibor Olgers is businesscoach en vertelt over ons eigen aandeel in ons leven. ‘Je kwaliteit van je leven wordt bepaald door de kwaliteit van je emoties. We leren weinig over moed en liefde op school en dat is jammer.’

Hoe wil jij je dag starten?

Begin je dag zoals jij wilt en doe wat voor jou heel belangrijk is. Tibor staat tegelijk op met zijn partner en laat social media en mails de eerste uren onaangeroerd. ´Ik sta altijd op met haar, hoe vroeg één van ons er ook uit moet en dan drinken we koffie zonder afleiding van social media en mails. Hoe meer je ergens in investeert hoe waardevoller het wordt en hoe minder graag je het op het spel wil zetten’.

Train je brein op je gewenste emoties

We praten verder over het trainen van onze hersenen. Zo kun je je emoties trainen, precies die je graag wilt ervaren. Start je dag daarom door heel bewust terug te denken aan dat waar je dankbaar voor bent, liefde voor voelt en je tevreden mee bent. Mensen lopen te vaak vast in hun leven als ze zich niet bewustzijn van de kracht om hun emoties te sturen. Eigenlijk komt het erop neer dat je eens onderzoekt wat je eigenlijk gelooft. Bijvoorbeeld: je gelooft dat je pas goed genoeg bent als je geen fouten maakt. Of als je je klein houdt dat het dan goed met je gaat.

Korte termijn pijn en lange termijn fijn

Stel jezelf de volgende drie vragen om dit soort aannames te tackelen:

1- wat voel ik eigenlijk?

2- wat denk ik nou waardoor ik dit voel?

3- wat geloof ik nou, waardoor ik dit denk, waardoor ik dit voel?

Ga vervolgens doen wat goed voor je is en laat je niet tegen houden door dat dunne laagje angst wat er overheen ligt. ‘Je tegen laten houden door de angst zorgt dat het op korte termijn fijn is maar dat je op lange termijn pijn ervaart. Dwars door die angst is op korte termijn pijn maar op lange termijn fijn.’

Schuif aan je instelling

Onze instelling bepaalt onze output. We zijn ingesteld door onze ouders en leerkrachten. Nu kunnen we er zelf aan schuiven. Wat vind ik belangrijk en hoe meet ik dat? Schuif van ‘ik moet dingen fixen aan mezelf of de ander’ naar ‘ik wil mezelf en de ander beter begrijpen’. Dus van oordelen naar nieuwsgierigheid. Stel goede vragen. Niet: ‘hoe kan het toch dat ik altijd pech heb’ maar: ‘wie zou ik graag willen zijn’.

Schuif van: ‘het maximale uit jezelf halen’ naar ‘willen leren met vallen en opstaan. Want het proces is belangrijker dan het doel.’ Als je jezelf ontkoppelt van het resultaat boek je resultaat.

Tibor’s uitspraken

‘Per definitie heeft niets zin. Zin moet je geven.‘

‘Alles heeft een prijs. Je moet altijd iets opofferen als je een stap wil maken in het leven. Gelukkig hoef je niks goeds in te leveren als je iets goeds wilt bereiken. Je hoeft alleen maar shit op te offeren om goeds te beleven.’

‘Waar je niet naar zoekt zul je niet vinden. Omgekeerd werkt het ook. Focus je je op dat wat je wel belangrijk vindt dan zul je dat gaan vinden.’

Aan het eind van de dag

In de avond kun je jezelfd drie vragen stellen: ‘Heb ik mijn best gedaan, had ik goede intenties en handelde ik uit liefde?’ Heb je op alle drie de vragen een ‘ja’ geantwoord dan ben je in-line en kun je tevreden zijn.

Toewerken naar de persoon die je wilt zijn, te zien in dit filmpje van Tibor

Lees ook het in gesprek met :

Bram Bakker, Pip Bronkhorst

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *