Hoe Verhoog Je Dopamine Zonder Medicatie

Hoe verhoog je je dopamine tekort zonder medicatie, bekijk onze tips.

Dopamine is een neurotransmitter die je gedrag, concentratie, energie en stemming beïnvloedt. Vaak omschreven als de “feel good” stof in je hersenen, het beïnvloedt je gevoelens, motivatie, geheugen, aandacht en zelfs lichaamsbeweging.

Velen denken dat geluk voortkomt uit gezonde relaties of het hebben van een baan. Maar, is het niet interessanter om te weten wat neurowetenschappers hierover zeggen? Zij zijn immers degenen die onze hersenen bestuderen.

Neurowetenschappers hebben ontdekt dat geluk eigenlijk gebonden is aan een kleine chemische stof in je hersenen – dopamine.

Dopamine helpt je bij:

  • Gewicht verliezen
  • Depressie voorkomen
  • Motivatie verhogen
  • Verbeteren van het geheugen
  • Een gelukkiger gevoel
  • Verbeteren van de zelfregulatie
  • Kan helpen de ziekte van Parkinson te voorkomen
  • Verbeteren van de motorische controle
  • Dwangmatige gedragingen en denkpatronen verminderen
  • Verhoog het gevoel van tevredenheid

 

Dit is de definitie van dopamine vanuit de psychologie

“Dopamine is een neurotransmitter die helpt de beloningssysteem van de hersenen te reguleren. Dopamine helpt ook bij het reguleren van beweging en emotionele respons. En het stelt ons in staat om niet alleen beloningen zichtbaar te maken, maar ook om tot actie te komen om de beloning binnen te halen”.

 

Hoe heeft dopamine invloed op jouw lichaam

Uit onderzoek is gebleken dat dopamine de belangrijkste factor kan zijn bij het ervaren van positieve emoties en motivatie. Je hersenen creëren dopamine door een ingewikkeld proces waarbij twee gebieden van je hersenen betrokken zijn. Het ene gebied beïnvloedt de motorische controle en de fysieke beweging, terwijl in het andere gebied onze hersenen een signaal krijgen als we een beloning ontvangen.

Wanneer je trek hebt in chocolade of pizza, is dat een gevolg door een signaal van je neuronen richting je hersenen, waarbij je dopamine opwekt. Je lichaam heeft geleerd dat deze ervaringen je dopamine aanmaak tijdelijk gaat verhogen, waardoor je steeds weer op zoek gaat naar andere positieve ervaringen.

De keerzijde hiervan is, denk aan drugs zoals cocaïne en heroïne die een enorme boost geven aan de hoeveelheid dopamine die dan aangemaakt wordt. Deze “pieken” kunnen een persoon laten verlangen naar nog meer van deze prikkels, wat leidt tot drugsmisbruik en andere verslavingen.
Zonder deze hersencellen die de dopamine kunnen aanmaken, zou iemand een hoop uitdagingen kunnen ondervinden bij het ondernemen van zelfs eenvoudige lichaamsbewegingen en het voelen van vreugde bij bepaalde activiteiten in zijn of haar leven. Mensen die dopamine tekort hebben, kunnen worstelen met depressies, obesitas en een aantal andere gezondheidsproblemen, waaronder de ziekte van Parkinson.

Dopamine is ook gebonden aan de hoeveelheid stoffen die je lichaam nodig heeft om een bepaald doel te bereiken en om de motivatie te vinden om op te staan en actie te ondernemen.

Dus, hoe kun je je dopamine tekort in de hersenen verhogen?

Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om je dopamine op natuurlijke wijze te verhogen om gemotiveerd, productief en vrolijk te blijven.

 

Wat kan je doen om dopamine op een natuurlijke manier verhogen

Wil je op een natuurlijke manier je dopamine verhogen, dan kunnen deze tips je daarbij helpen.

Vermijd Suiker & Zoetstoffen

Suiker activeert het signaal van je hersenen om dopamine vrij te geven. Af en toe is dat niet erg. Echter, regelmatige inname van suikerhoudende voedingsmiddelen kan jouw neurologische reactie op suiker veranderen. Je begint te verlangen naar nog meer suiker, omdat je dopamine tekort zich heeft aangepast en nu een nog grotere hoeveelheid suiker nodig heeft om je dopamine aanmaak te activeren. Dit betekent dat je, om je gelukkig te voelen als je iets eet, je suikerconsumptie moet verhogen. Dit kan problemen veroorzaken zoals stress-eten en suikerverslaving, waarbij ze beide een vergelijkbaar effect hebben op je hersenen als een drugsverslaving.

Door suiker uit je voedingspatroon te halen, wordt je dopamine tekort na korte tijd weer normaal. De verwachting is dat je lichaam zich na een paar dagen tot een paar weken kan aanpassen. Uiteindelijk zul je merken dat je lichaam stopt met het verlangen naar suiker als je het eenmaal uit je voedingspatroon hebt gehaald. Dit helpt je lichaam om dopamine aan te maken die niet gebonden is aan suiker, waardoor je de motivatie krijgt om dingen te doen die goed voor je zijn in plaats van je aan te zetten tot het eten van suikerhoudend voedingsmiddelen, dus waar je lichaam niet gezonder ervan wordt.

 

Zet je telefoon uit

Heb je weleens naar een film gekeken op je telefoon en je daarna vreemd genoeg leeg of ongemotiveerd gevoeld? Misschien heb je een middagje doorgebracht met het bekijken van je facebook berichten en heb je daarna geen zin meer om iets te doen. Als je dit bekend in de oren klinkt, zit er een wetenschappelijke reden achter. Volgens een recent onderzoek kan de elektromagnetische straling van jouw mobiele telefoon je dopamine aanmaak daadwerkelijk onderbreken en afremmen.

De manier om te zorgen dat je dopamine tekort kan herstellen,  is door je telefoon en andere elektronische apparaten uit te schakelen.

Zet je telefoon uit, ga genieten van wat zonlicht, sporten, of doe gewoon eens iets uit de buurt van een elektronische apparaat. Het kan zijn dat je verbaasd bent hoe snel je dopamine tekort zich weer aanvult nadat je de telefoon hebt uitgeschakeld en iets hebt gedaan waardoor je een dopamine-boost hebt gekregen.

 

Geniet van de zon

Niet alleen verbetert het wegleggen van je telefoon je dopamine tekort, maar ook het opdoen van wat zonneschijn verhoogt je dopamine gehalte. Als je je ongemotiveerd en futloos voelt en je wilt de dopamine tekort op een natuurlijke wijze verhogen, kan het tijd zijn om een wandeling te maken en het natuurlijke licht op te zoeken en aan meer lichaamsbeweging te doen.

Alleen al het naar buiten gaan kan al geweldige voordelen voor de gezondheid hebben, omdat de dopamine aanmaak er een is. In een onderzoek wat werd uitgevoerd op 68 gezonde personen, bleek dat degenen die de meeste blootstelling aan zonlicht hebben gehad, de hoogste dichtheid van dopamine receptoren hebben in zowel de belonings- als de bewegingssystemen in hun hersenen.

Zelfs als je in een koud gebied begeeft, pak je jas, ga wandelen en geniet van het zonlicht of gewone licht. Je hersenen zullen je heel dankbaar zijn.

 

Lichaamsbeweging

We hebben dit allemaal al gehoord. Niet alleen kan lichaamsbeweging je helpen om gewicht te verliezen, maar het kan je ook minder gestrest en productiever maken. In het bijzonder geeft het een boost aan dopamine, endorfine en serotonine – een prachtige cocktail van neurotransmitters die je een veel beter gevoel geven.

En het beste stukje?

De inspanning hoeft niet zwaar te zijn. Door gewoon een wandeling te maken of de trap te nemen, krijg je een goede dosis dopamine.

Uit recente onderzoeken blijkt zelfs dat lichaamsbeweging de geestelijke gezondheid kan herstellen door het stimuleren van een aantal cruciale neurotransmitters. Niet alleen verhoogt lichaamsbeweging de dopamine tekort op natuurlijke wijze, maar het kan ook een grote invloed hebben op het zenuwstelsel en de geestelijke gezondheid. Neurowetenschapper Wendy Suzuki gaf een presentatie over de voordelen van lichaamsbeweging voor de geestelijke gezondheid en verklaarde, “Een eenvoudige inspanning die je uitvoert zal onmiddellijk het niveau van neurotransmitters zoals dopamine, serotonine en noradrenaline verhogen. Dit zal je stemming direct na deze training verhogen… Uit mijn onderzoek blijkt dat één enkele training je vermogen om de aandacht te verleggen en te focussen kan verbeteren en dat een goed inspanning ten minste twee uur kan aanhouden.

Supplementen gebruiken om de dopamineproductie te verhogen

Zoals vele functies van ons lichaam kunnen we het op natuurlijke wijze met supplementen ondersteunen. Op dezelfde manier waarop we vitaminen kunnen nemen om de natuurlijke functie van ons lichaam te ondersteunen, zijn er een aantal natuurlijke supplementen die je dopamine gehalte een boost geven.

Dit is een lijst van een aantal supplementen die de dopaminespiegel op natuurlijke wijze verhogen.

  • Tyrosine
  • Fenylalanine
  • Pregnenolone
  • Resveratrol
  • DHA
  • Carvacrol
  • Folate
  • Butyraat
  • Liridine

Van alle stoffen die de aanmaak van dopamine beïnvloeden, is tyrosine de belangrijkste. Tyrosine wordt beschouwd als de bouwsteen van dopamine. Als je wilt beginnen met het aanpassen van je voedingspatroon met één stap tegelijk, begin dan met voedingsmiddelen die rijk zijn aan tyrosine.

  • Bananen
  • Biologische rundvlees
  • Kip
  • Groene Thee
  • Watermeloen
  • Yoghurt
  • Koffie
  • Amandelen

 

Zorg voor genoeg slaap

Na een nacht van woelen en draaien voel je je waarschijnlijk chagrijnig en ongemotiveerd. Een gebrek aan slaap kan een enorme invloed hebben op ons humeur en onze productiviteit. Omgekeerd zal een goede nachtrust jouw dopamine aanmaak stimuleren en je extra motiveren om de opdrachten voor de komende dag aan te pakken.

Probeer je leven om te gooien en stel een vaste slaappatroon in. Als je moeite hebt om in slaap te vallen of ’s nachts onrustig bent, kun je overwegen om te investeren in een comfortabel bed en om verduisteringsgordijnen op te hangen. Misschien kun je ademhalingstechnieken oefenen om sneller in slaap te vallen.

Eet meer eiwit & minder verzadigde vetten

Heb je ooit gehoord dat je bent wat je eet? Nou, in sommige gevallen is het waar. Eiwitrijk voedsel (zoals rundvlees, eieren en peulvruchten) bevat veel tyrosine, wat een noodzakelijke voedingsstof is voor je lichaam om dopamine aan te maken.

Een onderzoek heeft aangetoond dat verzadigde vetten zoals die in boter en dierlijk vet de productie van dopamine in je lichaam kunnen verstoren. Een onderzoek heeft zelfs aangetoond dat er een verminderd vermogen is om plezier te beleven aan beloning (een dopaminerespons en een kenmerk van depressie) bij ratten met een dieet dat rijk is aan verzadigde vetten. Ze vonden ook dat er eenzelfde verband bestond in een onderzoek bij vrouwen met obesitas.

Een gezond dieet is een belangrijke factor in je emotionele gezondheid. Er zijn een aantal diëten die een positieve invloed kunnen hebben op je gezondheid en die bedoeld zijn om je welzijn te bevorderen.

 

Opdrachten bedenken en werk naar dit doel

Dopamine komt vrij wanneer we een doel hebben bereikt.

Het beste stukje?

Het maakt niet uit hoe groot of klein de opdracht was!

Dus, schrijf alle taken op die je aan het eind van de dag moet afmaken, hoe klein ook. Elke keer als je ze af vinkt, zal het dopamine in de hersenen vrijlaten.

Er komt meer dopamine vrij als we een taak daadwerkelijk van onze to-do lijst laten nakijken. Dus laat het controleren!

Als je een groot project moet uitvoeren, verdeel het dan in kleine stukjes. Elke taak die je uitvoert zal je hersenen helpen om een beloning te herkennen en zal op zijn beurt een toekomstige dopaminerespons creëren voordat je zelfs het doel hebt bereikt. Dit zal je er makkelijker doorheen helpen bij die lange saaie opdrachten die oneindig lijken, door je hersenen een kick van dopamine te geven om je van doel naar een doel te sturen! Denk erom, ook kleine doelen gelden.

 

Concentreer je op iets wat je leuk vindt

Is het je wel eens opgevallen dat je hypergeconcentreerd raakt als je iets doet waar je enthousiast over bent? Psychologen zeggen dat we in deze tijden in een psychologische staat komen die we de “flow” wordt genoemd. Journalist, Steven Kotler heeft een videoserie gemaakt waarin hij een duik neemt in de neurochemische veranderingen die zich voordoen tijdens deze “flow” toestanden. Zijn conclusie is dat in een “flow toestand” je “De hersenen een gigantische hoeveelheid prikkels veroorzaakt in verschillende hersengebieden”. Je krijgt noradrenaline, dopamine, anandamide, serotonine en endorfine. Alle vijf zijn prestatieverhogende stoffen.

Wat betekent dit in de praktijk? Het betekent dat wanneer je iets doet waar je van houdt, je hersenen een heleboel stoffen produceren die niet alleen je plezier tijdens het uitvoeren van de activiteit vergroten, maar ook zorgen voor een positieve motivatie om in de toekomst andere activiteiten te ondernemen.

Als al het wetenschappelijke gepraat je niet enthousiast maakt, vergeet dan niet dat het uitvoeren van een bepaalde activiteit waar je van houdt geluksstoffen in je lichaam zal produceren die je productiever en gelukkiger maken in het hele leven.

Dus ga je gang en word enthousiast en gefocust op iets wat je leuk vindt. Je hersenen zullen je er dankbaar voor zijn.

 

Maak plannen

Terwijl sommige mensen graag plannen maken, hebben andere een meer ongedwongen levensstijl. Of je nu een planner bent of een easy going type bent, het plannen van je leven op voorhand en het opvolgen ervan, zal een dopamine reactie creëren die je zal aanmoedigen om door te gaan met het maken en houden aan je plannen.

Misschien kan dit bij jou irritatie opleveren, maar na verloop van tijd zul je een consistente dopaminerespons ontwikkelen die een gevoel van geluk en prestatie creëert wanneer je plannen maakt. Het is interessant om op te merken dat veel mensen zich verzetten tegen de drang om hun leven te plannen, maar bij het maken van plannen voor je toekomst en het werken aan die plannen met kleine doelen, kun je je dopamine op een natuurlijke manier verhogen terwijl je het leven bereikt dat je echt wilt.

Als dit alleen maar klinkt als een excuus om te doen wat je al graag doet, dan ben je op de goede weg! Blijf plannen maken en volgen en je zult merken dat je lichaam graag een dopamine-reactie creëert om je op weg te helpen.

 

Meditatie

Bij veel onderzoeken zijn er aanwijzingen dat meditatie heilzaam is.

Een van de slechtste wijze om jezelf naar beneden te halen en je dopamineniveau te verlagen is door te veel na te denken en te piekeren.

Meditatie helpt je om je geest tot rust te brengen, zodat je kunt ontspannen en het leven los te laten. Het kan je helpen om nieuwe verbindingen in je zenuwstelsel aan te leggen. Het stelt je hersenen in staat om je dopamine te repareren en kan je dopamine aanmaak verhogen terwijl je niets doet. Als je de tijd neemt om te vertragen en je hersenen deze ruimte te geven, zal dit je gelukkiger, gezonder en productiever maken.

Als je productiever wilt zijn en op een natuurlijke manier dopamine wilt verhogen, is het belangrijk om te ontspannen en ruimte te vinden voor meditatie, gebed of bezinning en reflectie.

Wordt het niet eens tijd om je zorg en gedachte in je hoofd toe te laten en elke beslissing in je leven te bekijken. Dit is ook de tijd om je te concentreren op je ademhaling, je geest tot rust te brengen en in jezelf naar binnen te kijken en na te denken over je leven en de wereld om je heen. Als je een plek nodig hebt om te beginnen, begin dan met het luisteren naar je ademhaling en je lichaam en breid dan het luisteren naar de geluiden om je heen uit. Verwijder gedachten en zorgen en adem gewoon in en adem uit.

Er zijn honderd adviezen over hoe je kunt mediteren, om te beginnen kun je het beste rustig luisteren en je belemmerende gedachten niet toe te laten. Laat de Monkey minds je niet afleiden. Deze luisterhouding heeft een kalmerend effect en een bewezen neurologische dopamine respons.

 

Tot Slot

Dopamine wordt geproduceerd door een neurologisch proces waarbij beloning en motivatie een rol spelen. Het is niet noodzakelijkerwijs wat je gelukkig maakt, maar het is wel wat je motiveert om iets te doen waardoor je je gelukkig voelt.

Dopamine zit vast in het willen versus het genieten. Wanneer je het verlangen naar iets ervaart, ervaar je het effect van dopamine in je lichaam. Het is mogelijk om je lichaam te trainen om dopamine te produceren door dingen te doen waar je van houdt en doelen te bereiken, hoe klein of hoe groot die ook zijn.
Als je moeite hebt om de motivatie te vinden om het leven volledig te leven, vergeet dan niet dat je je dopamine-aanmaak kunt stimuleren zodat deze je kan helpen. Het leven is bedoeld om echt geleefd te worden en je lichaam is ontworpen om je te helpen om het volledig te leven.

Er zijn uitzondering die met deze tips niet hun dopamine tekort kunnen aanvullen, waarbij medicatie wel nodig is. Luister naar je lichaam en mocht je medicatie nodig hebben. Straf jezelf niet dat het niet alleen op een natuurlijke kan. Deze tips blijven wel goed als extra aanvulling.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *