Hoe Ontstaat Magnesium Te Kort,magnesium tekort, gezondheid, zensitivity, magnesium tekort klachten, magnesium en spieren

Hoe ontstaat magnesium te kort, herken de onverklaarbare klachten.

Bij magnesium denken mensen vaak in eerste instantie aan het witte poeder, waarmee de sporters in de  turnwereld de handen inwrijven bij rekstok oefeningen. Wat men vaak vergeet is, dat magnesium als mineraal onmisbaar is voor het functioneren van het lichaam. Wist je dat de mens magnesium nodig heeft om in leven te blijven? Magnesium behoort tot de meest voorkomende mineralen op aarde en in het menselijk lichaam. Hoeveel heb je eigenlijk hiervan nodig en wat gebeurt er als er een tekort ontstaat?


Wat is magnesium

Het woord ‘magnesium’ is afkomstig van de naam van een Griekse stad, Magnesia, gelegen in de regio Thessalië aan de Egeïsche Zee. De bodem hiervan is erg rijk aan magnesium. Het is een scheikundig element met het symbool Mg en atoomnummer 12.
Magnesium was in de vorm van magnesiumoxide allang bekend, maar pas in 1755 werd ontdekt dat men met een nieuwe stof te maken had. Tot die tijd werden magnesiumoxide en calciumoxide met elkaar verward en beide ongebluste kalk genoemd.


Wat is de functie van magnesium

Magnesium heeft tal van functies in het lichaam. Na zuurstof en water is het voor de mens een belangrijk middel om in leven te blijven en om goed te kunnen functioneren.
Hieronder een opsomming waarbij magnesium een rol speelt:

  • aanmaak van hormonen;
  • opbouw van spieren;
  • opbouw van beenderen;
  • ontspannen van spieren;
  • ontspannen van zenuwen;
  • overdracht van zenuwprikkels;
  • reguleren bloeddruk;
  • belangrijk voor een goede schildklierwerking;
  • goede slaapkwaliteit;
  • helpt bij huidklachten, oa psoriasis, zonneallergie en acne;
  • hormoonhuishouding;
  • transport van energie;
  • celgroei en celdeling;
  • cholesterolgehalte;
  • bloedsuikerspiegel;
  • behoud geheugen.

Wat veel mensen niet weten is, dat door een tekort aan magnesium er stress ontstaat. Hierdoor worden de bloedvaten vernauwd, de bloeddruk verhoogd en gaat het hart sneller kloppen. Elk orgaan in het lichaam, met name het hart, de spieren en de nieren hebben daarom magnesium nodig.


Wat is de gangbare norm van magnesium

Schrik niet, maar tussen de 60 en 70% van de mensen in de westerse wereld heeft een te kort aan magnesium.
In een menselijk lichaam komt gemiddeld 24 tot 25 gram magnesium voor, met name in de botten (circa 60%), de spieren bevatten circa 20% van het magnesium en zachte weefsels ook ongeveer 20% van het totaal. Circa 1% van het magnesium bevindt zich als ionen/elektrolyten in het bloed. Door dit laatste kan het gehalte van magnesium via de bloedwaarde worden gemeten.
Volgens richtlijnen van de gezondheidsraad hebben volwassen mannen of zwangere vrouwen dagelijks zeker 300 tot 350 mg magnesium nodig en volwassen vrouwen 250 tot 300 mg.


Waar zit magnesium in?

In bepaalde voedingsstoffen zit magnesium, zoals:

  • groenten (spruitjes, spinazie, postelein, broccoli, rucola, asperges, artisjok, bloemkool, aubergine, bieten);
  • kruiden, bv peterselie, selderie, dille en basilicum;
  • vlees en vleeswaren;
  • fruit, bv ananas, banaan, framboos;
  • zaden, pitten en noten;
  • sojaproducten;
  • cacao;
  • volkoren tarwebrood en roggebrood;
  • schaal-, week- en schelpdieren;
  • zeewier en algen;
  • bepaalde vissoorten (makreel, heilbot);
  • water;
  • ongeraffineerd zout;
  • bonen en peulvruchten;
  • melk en zuivelproducten;
  • gedroogde vruchten (dadels, vijgen en abrikozen

Hoe wordt het magnesium tekort getest?

Voor een bepaling van de magnesium te kort in het lichaam dient het magnesiumgehalte in de rode bloedcellen en de urine te worden gepaald. Een “Magnesium Loading Test” betreft een 24 uurs urinetest. Ook kan de bepaling van het calcium- en kaliumgehalte in bloed en urine uitsluitsel geven over je magnesiumgehalte.

Vaak is het moeilijk vast te stellen of een magnesium tekort de oorzaak is van bepaalde symptomen. Een arts kan dit niet goed vaststellen omdat het magnesium in je bloed geen goede maat is om een magnesium tekort vast te stellen. Slechts 1% van de hoeveelheid magnesium in je lichaam zit in het bloed. Ongeveer de helft zit in botten en tanden. De rest in cellen, spieren, organen en zenuwweefsel.

Een normale magnesiumwaarde in het bloed sluit een te kort aan magnesium in de cellen dus niet uit. Een tekort aan magnesium gaat vaak gepaard met een tekort aan kalium en calcium in het bloed. Dat kan op zijn beurt ook weer klachten veroorzaken.

  • Een arts zal in de eerste plaats onderzoeken of er een aandoening aan de oorsprong ligt van het tekort. Deze wordt uiteraard eerst behandeld om de oorzaak van het tekort weg te nemen. 
  • Een mild magnesiumtekort kan men verhelpen met een magnesiumsupplement in tabletvorm. 
  • Bij ernstige tekorten wordt het met een infuus toegediend in het ziekenhuis.

Symptomen bij magnesium te kort

Magnesium is cruciaal voor de gezondheid en kan bij ernstige te korten leiden tot diabetes, beroerte, kanker en dementie.

Te kort aan magnesium klachten:

  • nervositeit;
  • prikkelbaarheid;
  • spierpijn;
  • hartfalen;
  • verkrampingen;
  • verzwakt immuunsysteem;
  • depressies;
  • wakker schrikken (je denkt dat je valt);
  • migraine,
  • angsten;
  • fobieën;
  • onrust;
  • concentratieproblemen;
  • rugpijn en nekpijn;
  • maagkrampen;
  • oorsuizen;
  • de hik;
  • vermoeidheid;
  • hoofdpijn;
  • verwarring;
  • overgevoeligheid;
  • ics;
  • trillen;
  • slapeloosheid.

Verder wordt door onder meer dr. Carolyn Dean (“The Magnesium Miracle”) gesteld, dat magnesium de hersencellen zal beschermen tegen schadelijke invloeden van onder meer aluminium, beryllium, cadmium, lood, kwik en nikkel. Verder stelt zij, dat bij tekort aan magnesium uiteindelijk Parkinson en Alzheimer kunnen ontstaan. Dit bleek ook uit verder wetenschappelijk onderzoek.
In het westen is de magnesiuminname te laag. Dit is ook een reden dat het aantal hartritmestoornissen bij de man is toegenomen, het aantal gevallen van hoge bloeddruk is verhoogd en dit aanleiding kan geven tot diabetes.


Hoe ontstaat magnesium te kort?

In de eerste plaats kan het tekort ontstaan door een bepaald voedingspatroon. Daarnaast kan stress magnesium te kort veroorzaken. Hoe meer stress, hoe meer magnesium wordt verbruikt. Door het lage magnesiumgehalte in de cellen, wordt er meer stress veroorzaakt, waardoor men in een vicieuze cirkel belandt. Ook kunnen bepaalde medicijnen en maagzuurremmers magnesiumtekort veroorzaken. Onder invloed van medicijnen, frisdranken, chemicaliën en suiker wordt magnesium te snel uit het lichaam afgevoerd. Ook problemen met de darmen, zoals de Ziekte van Crohn kan een tekort veroorzaken, doordat teveel magnesium wordt afgevoerd.

Tot slot

Er dient beter te worden gelet op de status van dit mineraal in het lichaam. Hoewel een tekort kan leiden tot zeer veel klachten, wordt er toch te weinig aandacht aan geschonken of over het hoofd gezien. Verder moet men zorgen, dat er voldoende magnesium wordt ingenomen. Dit kan door rekening te houden met bovengenoemde voeding, eventueel aangevuld met supplementen.
Door de ‘Nordic Nutrition Recommendations 2012’ wordt aanbevolen:

  • kinderen van 2 t/m 5 jaar: 120 mg;
  • kinderen van 6 tot 9 jaar: 200 mg;
  • jongens van 9 t/m 13 jaar: 280 mg;
  • mannen vanaf 14 jaar: 350 mg;
  • vrouwen vanaf 9 jaar: 280 mg.

Je hebt verschillen tussen magnesium, de manier hoe de stof gebonden is: anorganisch en organische gebonden magnesium

Anorganische magnesium:

  • Magnesiumcitraat
  • Magnesiumtauraat
  • Magnesiummalaat

Organische magnesium

  • Magnesiumsulfaat
  • Magnesiumoxide
  • Magnesiumchloride

Wat men vaak gebruikt en dus ook  goed opneembaar zijn de vormen magnesiumcitraat en magnesiumchloride.

Wees alert bij aanhouden van bovengenoemde klachten en vraag aan de arts of deze wellicht kunnen worden veroorzaakt door een tekort aan magnesium.

Magnesium te kort aanvullen

Hieronder vind je aantal magnesium supplementen. Een makkelijke manier om je magnesium te kort aan te vullen met hoogwaardige magnesium. 

Magnesium - 400 citraatMet maar liefst 400 mg elementair magnesium per dag dosering zorgt Magnesium-400 Citraat voor een goede aanvulling op de dagelijkse voeding voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Ideaal voor sporters en zwangeren. Magnesium-400 Citraat bevat een hoge kwaliteit magnesium, die snel door het lichaam wordt opgenomen. Dit supplement is vrij van titaandioxide.

Bestellen kan hier

(adv: door deze adv kan Zensitivity haar onkosten betalen, het kost de koper niks extra’s)

Een reactie op “Hoe ontstaat magnesium te kort en wat zijn de symptomen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *