Hoe kun je voedsel preppen ontdek onze tips op zensitiviyt.nl

Een crisis of voedseltekort kunnen we niet altijd voorkomen, maar we kunnen wel proberen hierop voor te bereiden op onvoorziene omstandigheden. Als we zorgen dat er genoeg gezonde voedselvoorraad in huis hebben, zodat we een evenwichtig voedzame maaltijd kunnen samenstellen wanneer we niet genoeg geld hebben om rond te komen. Of als er een voedselcrisis is, dan hoeven we ons minder snel zorgen te maken. De wetenschap dat je hebt wat nodig is om je gezin of jezelf als alleenstaande van gezonde maaltijden te voorzien, geeft je meer zekerheid. Dit noemen we preppen, wij tonen de basis lijst van gezonde voedsel om te preppen.

preppen lijst bakken
preppen lijst bakken

Kant en klare maaltijden worden soms bij preppers ingekocht. Helaas zijn er maar weinig mensen die het nodige onderzoek verrichten om het preppen echt goed te begrijpen en/of zich af te vragen of ze een verstandige beslissing nemen voor zichzelf en hun gezin. In dit artikel bespreken wij welke informatie je in overweging kan nemen om te kijken of deze maaltijden al dan niet een onderdeel kunnen zijn van je voedselvoorraad mocht de nood hoog zijn.

Wat is een prepper?

Een prepper is in feite iemand die een actieplan opstelt, die middelen en kennis verzamelt om zich beter voor te bereiden op noodsituaties, rampen en andere overlevingssituaties. Preppers zijn doodgewone mensen uit alle lagen van de samenleving die de noodzaak inzien om een vooruitziende blik te hebben ter voorkoming van een zorgwekkende situatie in het land. Ze zorgen dat ze bij nood zelfvoorzienend kunnen leven en gaan op die manier voedsel en andere overlevingsproducten inslaan: preppen.

Welke voedsel kan je Preppen?

Suikerhoudende, producten vol zoute voedingsmiddelen, koekjes, AH of andere supermarkt magnetronmaaltijden, fast food. Het is te makkelijk om hierop te vertrouwen dat deze kant-en-klaar maaltijden gezond voor je zijn. Gezond eten en voedzame maaltijden op tafel zetten voor je gezin of voor jezelf kan op sommige dagen best moeilijk zijn. Dus hoe zorg je ervoor dat je een gezonde voorraad aan levensmiddelen hebt, zodat je in tijden van nood toch gezond kan eten

Momenteel ziet het er een beetje onzeker uit – zitten we in een inflatie waarin de prijzen blijven stijgen, en nog eens blijven stijgen, of zitten we al in een recessie waarin de economie tot stilstand komt? Daarnaast maakt de overheid ons ook onzeker en de emoties lopen daarbij soms hoog op. Zal dit meer maatschappelijke onrust veroorzaken? Het lijkt erop dat de tijd is aangebroken om eens je voorraadkast aan te gaan vullen.?

Misschien zit je in een situatie waarin je het nauwelijks redt met je salaris, of misschien heb je al voedsel ingeslagen, maar weet je niet of je alles al hebt.

preppen lijst granen, rijst en bonen
preppen lijst granen, rijst en bonen

Laten we eens kijken naar een aantal belangrijke problemen. Ten eerste, hoe lang kun je van je een voedselvoorraad leven: een week, twee weken, drie maanden, zes maanden of langer? En wat als je niet van huis kunt of als er geen houdbare producten zijn? Hoe kun je dat opvangen en je gezin toch te eten geven?

Een andere overweging is om de maaltijden, en dus de voedingsstoffen die ze leveren, in balans te houden door eiwitten, fruit, groenten, granen en vet te combineren. Natuurlijk zul je deze verschillende voedingsmiddelen en specifieke levensmiddelen moeten aanpassen aan de behoeften en gevoeligheden van je gezin.

Laten we eens kijken naar de onze tips die voor een paar weken je aan eten kunt voorzien en nagaan hoe zij zich verhouden. Dan kijken we naar de verschillende voedingscategorieën.

Volgens mijn idee omvat deel één beperkt houdbare producten, omdat die het eerst opgebruikt moeten worden, vooral als er geen elektriciteit is of als de producten snel kunnen bederven. Volgende idee gaat over ingeblikt, gedroogd en gevriesdroogd voedsel.

Voor een evenwichtige voeding zijn eiwitten onontbeerlijk, en deze moeten een belangrijk deel uitmaken van je voedselvoorraad in geval van nood. Bekende eiwitbronnen zijn zeevruchten, vlees, gevogelte, eieren, noten en zaden. Bonen zijn geen volledige eiwitten, maar in combinatie met granen kunnen ze een volledig eiwit vormen. Rijst en bonen vormen een klassieke combinatie en hiermee kun je tig keer mee variëren zonder dat het je keel uithangt.

Tip: Eiwitpoeders inslaan, is ook makkelijk om havermout en ander recepten een boost te geven.

Havermout is een heerlijke ontbijtgraansoort die je makkelijk met andere producten kunt combineren, dit zorgt dat het niet snel verveeld. Naast haver zijn er nog andere granen denk aan rijst, verschillende soorten tarwe, gierst(ook heel gezond) en zo zijn er meer verschillende soorten granen die voedzaam en makkelijk te bewaren zijn.

Toch kunnen we niet alleen op graan leven en gezond blijven. In tijden dat we in crisis zitten zorgt voor stress, dat zorgt dat je ook andere voedingsstoffen nodig hebt. Denk ook aan meel enzo, om de extra hoeveelheid meel en granen veilig op te slaan stop veel preppers het in hun diepvries, niet omdat ze ingevroren moeten worden, maar omdat het de beste plaats is om muizen en ongedierte te voorkomen. Bovendien doodt het invriezen van graan alle insecteneitjes, zodat je niet geconfronteerd wordt met een zak meel waarin een kolonie vervelende insecten krioelt.

Fruit is dan ook iets dat wij vaak overslaan. Maar als we onder stressvolle situaties een evenwichtig voedingspatroon willen nastreven, is het wellicht noodzakelijk om wat creatiever met fruit om te gaan.

Fruit inslaan bij preppen

Allereerst is het belangrijk om vers fruit eerder op te eten voordat het bederft. Gedroogd fruit zoals rozijnen, mango, veenbessen, abrikozen, dadels, kokos, frambozen, vijgen, pruimen, bananen, cranberries, kersen, ananas en bosbessen zijn bijna overal verkrijgbaar, en veel verschillende soorten fruit zijn er ook in een gevriesdroogde versie verkrijgbaar. Als je voedsel droogt, dan heb je gegarandeerd een ruime keuze voor later. Je hebt ook ingeblikte fruit, maar vaak zit hier heel veel suiker aan toegevoegd.

En dan volgt hier een voorbeeld van hoe je fruit zou kunnen gebruiken. Om van een kom havermout een meer voedzame maaltijd te maken, kun je er wat fijngehakt vers of ingeblikt fruit of een handjevol gedroogde cranberry’s in doen. De meeste mensen houden van appelmoes, peren, ananas of perziken uit blik. Gedroogde appels, bananen en citrusvruchten zijn ook lekker om mee te combineren.

Preppen van groenten

We duiken even ons in onze gevulde gezonde kast en zoeken we de groenten even op. Het kan misschien wenselijk zijn om veel donkere bladgroenten te eten met het oog op onze gezondheid, maar hoe zorgen we ervoor dat we voldoende groenten binnenkrijgen in een uitgebalanceerd dieet dat afhankelijk is van onze voedselvoorraad?

Groenten in blik is een antwoord. Sperziebonen, maïs, erwten, asperges, bieten en champignons zijn in blik zijn in veel winkels verkrijgbaar, maar de grote vraag is: ” Worden ze ook opgegeten?”. Dus als je gezin van ingeblikte groenten houdt, bewaar er dan een paar in de voorraadkast.

Tip: Als je boodschappen doet kijk even of blikgroenten in de aanbieding is, neem er aan aantal mee. Blikgroenten kun je lang bewaren. Al zie ik dat ze de datum steeds korter maken, ik zeg altijd: ”ruik proef een beetje of het nog goed is.”

Er zijn echter andere praktische opties: gevriesdroogde en gedehydrateerde groenten. Met een voedseldroger kan je snel groenten (en fruit!) drogen die anders zouden bederven. Hetzelfde geldt voor diepvriesgroenten. Die zijn in een handomdraai te drogen en in een pot langer houdbaar dan in de vriezer mocht de stroom uitvallen. Maar, nogmaals, gebruik eerst de verse en bevroren groenten, dan de gedroogde en ingeblikte.

Een andere handige tip om aan verse groenten te komen is het kweken van kiemen of microgroenten voor in de keuken. Ze zitten boordevol micronutriënten en kunnen prima in salades en als broodbeleg gebruikt worden, en kunnen ook worden gedroogd. Je kunt hiermee doorgaan zolang de zaadvoorraad strekt.

Een voorraadje aan zuivelproducten preppen

Het volgende punt op de lijst van voedzame voorraden bij preppen zijn verse voedingsmiddelen zoals eieren, melk en kaas. Dit zijn goede eiwitbronnen, maar ook veel voorkomende ingrediënten voor veel recepten.

Zolang je nog stroom hebt, blijven ze vers, maar wat als de stroom uitvalt?

Om te beginnen, is het handig je eens een keertje verdiepen hoe je vers voedsel bewaart. Kies bij voorkeur voor poedervormige en gevriesdroogde producten. Eieren, boter en melk zijn allemaal verkrijgbaar in poedervorm. Gevriesdroogde kaas is zelfs net zo goed als verse kaas als hij opnieuw wordt gedroogd. Wei in poedervorm is ook een uitstekende eiwit boost en verdient een plekje in de voorraadkast. Het kan worden toegevoegd aan havermout, pannenkoeken en andere baksels.

Kruiden en specerijen als smaakmakers

Een ruime voorraad aan gewone kruiden en specerijen is onmisbaar voor preppers, omdat het voedzame maaltijden op smaak houdt en daarmee je voedselmoeheid voorkomt.

preppen lijst kruiden en specerijen
preppen lijst kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen zijn lang houdbaar als je ze op een donkere, koele plaats bewaard. Ik heb graag chilipoeder, komijn, kerriepoeder, basilicum, rozemarijn, tijm, bieslook, himalaya zout, 4 seizoenenpeper, kruiden (vers en gedroogd), olijfolie, azijn, gist, knoflookpoeder, uienpoeder, gemberpoeder en paprikapoeder in de kast staan.

Voor kruidenmixen zijn er Italiaanse kruidenmixen, taco-kruidenkruiden, juspoederkruiden en barbecue kruiden te koop.

Alle oliën en vetten

Oliën en andere vetten zijn eveneens bij preppen een belangrijk onderdeel bij een gezonde maaltijden. Roomboter, Ghee, kokosolie en olijfolie zorgen er allemaal voor dat vitaminen en andere voedingsstoffen worden toegevoegd aan je maaltijden. Door bijvoorbeeld wat uien, peper en selderij in olijfolie of boter te fruiten, maakt het eten een stuk lekkerder.

Ghee kan lang op kamertemperatuur worden bewaard en boter kan gemakkelijk in de vriezer, maar boterpoeder is natuurlijk ook een optie.

Mayonaise is lang houdbaar zolang het niet geopend is. Tip: koop kleine potjes of tubes, dan zit je niet te stressen met houdbaarheid. Mocht je geen zin in mayonaise hebben is mosterd ook een goede vervanger.

preppen lijst olie
preppen lijst olie

Olie is ongeveer een jaar houdbaar zonder dat het ranzig wordt en de houdbaarheid kan worden verlengd door ze in de koelkast of vriezer te bewaren. Kokosolie heeft een langere houdbaarheid; olijfolie is ongeveer een jaar goed. Koop tonijn, zalm en sardines in blik in olie, niet in water. Op deze manier levert het jouw meer op: eiwit en Omega-3.

Ook al is aan alle voorwaarden voldaan, ik denk echt dat een voorraad multivitaminen een absolute noodzaak is om de tekorten in de voeding aan te vullen als de situatie een langere tijd aanhoudt.

Chocolade mogen we niet vergeten in tijden van grote stress. Het kan worden bewaard in vacuümzakken om het vers te houden. Je weet nooit wanneer je een Snickers nodig hebt, al valt dit niet echt onder gezonde voeding. Pure chocolade is wel goed om te eten.

Water

Water preppen is ook iets wat we niet moeten vergeten, er zijn tegenwoordig ook waterfilters te koop waar je ook slootwater mee kunt reinigen en drinkbaar maken. Als het land in een stroomuitval zit, dan staan ook de watercentrales stil. Zorg dat je flessen water op voorraad hebt staan. Tip: Wat ook handig is, je hebt ook tabletten die je water kunt zuiveren.

Conclusie

We kunnen niet altijd voorzien welke crisis zich aandient, maar we kunnen ons wel proberen voor te bereiden op dingen die op ons pad kunnen komen. In tijden van economische instabiliteit is een voorraad inslaan van wat in de aanbieding is niet slecht en dat scheelt dat we er later niet meer voor hoeven te betalen. Een gezonde voorraad levensmiddelen op voorraad houden, zodat we altijd een uitgebalanceerde maaltijd uit de voorraadkast kunnen mocht de nood hoog zijn, zorgt voor minder stress. De wetenschap dat je hebt wat nodig is om je gezin van gezonde maaltijden te voorzien, geeft voor iedereen meer zekerheid. Vergeet ook jullie huisdieren niet? Zorg voor genoeg voorraad aan zakken voer.

Welke producten hebben jullie op voorraad?

Vind je deze post interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *