Een grens trekken kan gezien worden in de mate waarin je mensen emotioneel te dichtbij laat komen. Die grenzen bepalen ook waar je de grens trekt binnen een relatie. Hiermee geef je aan in hoeverre je bereid bent om te geven of te nemen voordat je gaat vragen om dingen te veranderen of besluit om ermee te stoppen.

Bijvoorbeeld: misschien vindt je het prima dat je partner iedere week een avond zonder jou uitgaat, maar vind je twee of drie avonden per week eigenlijk te veel van het goede. Of dat je bereid bent om een keer ontrouw te vergeven, maar meermalen te veel van het goede vindt.

Grenzen stellen is een van de belangrijkste waarden voor een gezonde relatie. Daarom kunnen ze op een positieve of negatieve manier bijdragen aan jouw relaties met je partner, kinderen, familie en vrienden. Wanneer leiden grenzen in relaties tot meer stress?

Disbalans tussen verantwoordelijkheid en taken

Zonder grenzen te stellen aan waar je ja en nee tegen zegt, kun je al snel meer verantwoordelijkheden op je nemen dan je prettig vindt, alleen om anderen een plezier te doen. Dit noemen we angst voor afwijzing en kan je stress bezorgen als je probeert te schipperen tussen een levensstijl waarbij je de druk voelt.

Als jij je eigen grenzen niet respecteert, respecteren anderen ze waarschijnlijk ook niet. Geen grenzen of beperkingen aangeven wanneer je te weinig tijd hebt, kan het voor anderen ook moeilijker maken om in te schatten wanneer ze te veel van je vragen.

Door gezonde grenzen te stellen helpt dat je om de juiste balans te vinden en te houden binnen je planning en je leven. Hierdoor kun je nee zeggen en je tijd beter beschermen.

Gevoel van afkeer

Blijf je ja zeggen tegen situaties waarin je beter nee kunt zeggen, dan kun je je nijdig of wrevelig gaan voelen. Het kan lijken alsof anderen misbruik van je maken of dat er van je verwacht wordt dat je veel te veel geeft.

Maar soms komt die boosheid omdat je niet beseft dat je er zelf de hand in hebt gehad dat je te druk bent. Je niet hebt ingezien dat je je to-do lijst uit de hand hebt laten lopen. Andere keren realiseer je je wel dat je verantwoordelijk bent, dus word je boos op jezelf omdat je het laat gebeuren.

Hoe je het ook bekijkt, het eindresultaat is dat je je gestrest voelt en de situatie niet leuk vindt. Dit kan ertoe leiden dat jij je afsluit en je afzondert van de mensen in jouw omgeving. Het kan ook de relaties schaden die je juist wilt versterken door steeds maar ja te zeggen.

Meer conflict

Wanneer je het gevoel hebt dat het geven en nemen binnen een relatie niet in balans is, kan dit conflicten veroorzaken. Conflicten leiden vaak tot stress, wat niet alleen je relatie verder kan verslechteren, maar ook je lichamelijke gezondheid kan schaden.

Elke relatie kent wel een zekere mate van conflict of onenigheid. Wanneer dit conflict te maken heeft met het niet stellen of afdwingen van duidelijke grenzen, kun je merken dat het blijft hangen. Het wordt nooit opgelost omdat het steeds weer opnieuw gebeurt.

Het stellen van gezonde grenzen laat anderen weten waar ze aan toe zijn en kan extra conflicten in je relaties voorkomen. Het kan ook de hoeveelheid aanwezige onbalans of boosheid verminderen, waardoor jouw stress nog meer afneemt.

Grenzen stellen stimuleert verbondenheid

Een veelvoorkomend misverstand over persoonlijke grenzen is het idee dat je iedereen om je heen op afstand houdt hetzelfde is als sterke, gezonde grenzen hebben – dat je anderen niet kunt binnenlaten als je gelukkig wilt zijn. Dit is niet helemaal waar.

In feite is het toelaten van anderen om bij jou in de buurt te komen (op een gezonde manier) het echte doel van het stellen van grenzen. Juiste grenzen stellen je in staat om hechte relaties te hebben die de behoeften van alle betrokkenen respecteren. Ze stellen je in staat om tegelijkertijd onafhankelijk en van elkaar afhankelijk te zijn.

De meesten van ons hebben mensen in hun leven die een ander soort gedrag vereisen en die je inderdaad op afstand (of verder) moet houden omdat ze de grenzen die wij stellen niet respecteren. Maar de meerderheid van de mensen kunnen we toestaan om dicht bij ons te komen zonder op onze tenen te lopen, zolang we hen maar laten weten waar je grens ligt.

Het komt erop neer dat het stellen van gezonde grenzen in relaties een belangrijke eigenschap is tegen relatiestress. Het is een gebaar dat we zowel voor onszelf als voor onze omgeving kunnen maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *