​gezonde Ademhaling Met Yoga,hoe haal je goed adem,gezondheid,zensitivity,yoga

Hoe zorg je met yoga voor een gezonde ademhaling

De verbazingwekkende kracht van ademhaling is als je dit doet goed, direct merkbaar is. Je voelt je ontspannen en minder gestrest. Als je regelmatig een diepe, regelmatige ademhaling oefent, kunt je sterker vitaler en fijner voelen. Je kunt de ademhaling verbeteren door bepaalde houdingen te oefenen waardoor de capaciteit van het luchtwegstelsel wordt vergroot.

Ademhaling

Geregeld naar lucht happen en onregelmatig ademen zijn vaak de tekenen van een oppervlakkige ademhaling en een onregelmatige stroom zuurstof (de ruimte in onze longen wordt dan niet optimaal benut). Dit kan geestelijke spanningen versterken; terwijl een juiste ademhaling, je mentale gezondheid niet alleen in stand houdt, maar zelfs verbetert.

 

Wat is Pranayama Yoga

De Pranayama staat bekend als de voornaamste methode om het lichaam te herstellen en heeft ook een sterk helende kracht. De belangrijkste taak van deze oefeningen (hoewel dit bij yoga eerder een bijverschijnsel wordt genoemd) is de opname van zuurstof door het lichaam te vergroten, waardoor het bloed van voldoende zuurstof wordt voorzien en alle inwendige organen de voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben. En dit bevordert de werking van de stofwisseling.  Al onze lichaamsfuncties van het afbreken van voedsel tot het opnemen van voedingsstoffen en de uitscheiding ervan – werken beter als ze voldoen de zuurstof ontvangen (extra zuurstofopname bevordert vooral de werking van de nieren, lever en milt)  

Gezondheidsvoordelen van Pranayama yoga

Oude yoga geschriften noemen Pranayama een middel om een kwaaltje als de hik tegen te gaan en ernstiger aandoeningen, zoals astma. hoofdpijn en oorpijn te helen. Tenslotte worden alle spieren die bij het ademhalingsproces zijn betrokken, krachtiger door Pranayama-oefeningen. Hoewel Pranayama een heel aantal voordelen voor onze fysieke gezondheid heeft, zijn de mentale, emotionele en spirituele voordelen misschien nog wel belangrijker. Je kan goed merken hoe de ademhaling verband houdt met bijvoorbeeld je emoties als je eraan denkt hoe gejaagd en oppervlakkig je ademt als je opgewonden, zenuwachtig of geïrriteerd bent. Als je huilt of lacht kan het zelfs zo zijn dat je letterlijk een moment naar adem moet happen.

Pranayama leert dat de ademhaling rustig, bedachtzaam en beheerst hoort te zijn, hierdoor kunnen we een rustiger en meer geconcentreerd leven leiden. Een van de doelstellingen van Pranayama als onderdeel van de yogatraining is het bereiken va een hoger bewustzijnsniveau door bewegingen van het fysieke lichaam (asand) en nauwgezette concentratie op de ademhaling.

De eerste stap van Ama is het objectief observeren van je gewone ademhalingspatroon. Dit kan je wel eens verrassen – het ademhalingspatroon en de diepte van je ademhaling kan heel onevenwichtig zijn (korte ademhalingen, diepe ademhalingen met onregelmatige tussenpozen of je merkt hoe moeilijk het kan zijn zich op de ademhaling te concentreren zonder binnen een paar seconden afgeleid te worden.

Als dit een probleem is van je eerste Pranayama-oefening, laat de moed dan niet zakken: dit is heel gewoon. Het kan helpen als je het steeds herhaalt.  

  • Ik ben me ervan bewust dat ik inadem
  • Ik ben me ervan bewust dat ik uitadem

Neem de tijd: we leven in een wereld vol afleidingen en goed leren concentreren kan een langzaam proces zijn, maar kan ook de nodige voordelen opleveren. De Hathayoga Pradipika brengt het als volgt onder woorden: als we eenmaal thuis zijn in Asana’s en beheersing over het lichaam en, een evenwichtig voedingspatroon hebben, dan moeten Pranayama’s geoefend kunnen worden volgens de instructies zoals ze zijn bedoeld.      

Ademhalingsoefeningen Pranayama

De Pranayama oefeningen zijn hier  te vinden

Foto credit: by engin akyurt from Pixabay 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *