Eten zonder schuldgevoel

We hebben het vaak over onze ‘guilty pleasures’, of we nog gezondigd hebben deze week en wat je kunt doen om niet te ‘cheaten’. We moeten ons blijkbaar schuldig voelen als we bepaalde dingen eten. Helaas kan dit onszelf alleen maar in de weg zitten, voeding is toch juist iets waar we van moeten genieten? Het kan heus een keer gebeuren dat je iets eet wat je niet ‘mag’ eten, maar een schuldgevoel helpt verder niet. In dit artikel wil ik je graag opweg helpen zodat je kunt genieten van eten, zonder schuldgevoel.

Waar komt het vandaan?

Waarom voelen we ons eigenlijk schuldig omdat we iets gegeten hebben? Het heeft veel te maken met perfectionisme. We proberen zo goed en gezond mogelijk te eten, daar horen fouten niet bij. Perfectionisme houd geen rekening met misstappen en moeilijkheden. Er is dan vaak maar één goede manier van eten waar je je voor altijd aan hoort te houden. Als er dan toch iets fout gaat, misschien wel iets waar je totaal geen controle op had, dan wordt dat gezien als falen.
Dan springt het schuldgevoel in. Schuld is een soort straf die we onszelf opleggen, die straf geeft ons het idee dat we weer controle hebben. Net zoals we een kind zouden straffen bij slecht gedrag, doen we dat bij onszelf. Maar in dit geval is dat eigenlijk een soort illusie, het is namelijk al gebeurt en we kunnen er niets meer aan doen.
Het schuldgevoel kan er namelijk voor zorgen dat we onszelf uithongeren of juist een vreetbui gaan krijgen. Dit werkt dus echt averechts en houd dat ideaalbeeld van hoe je zou moeten eten in stand.
Zo’n vreetbui kan dit schuldgevoel alleen nog maar erger maken, want nu voel je je daar ook nog eens schuldig over! Dat terwijl het lichaam op dit moment juist liefde en rust nodig heeft.

Wat kun je wel doen?

– Erken het schuldgevoel: Door aan jezelf toe te geven dat je je schuldig voelt zet je al een hele grote stap. Hierdoor confronteer je jezelf, dat is misschien niet prettig maar wel noodzakelijk om het probleem op te lossen.

– Wees lief: Neem even tijd voor jezelf, lees een boek, neem een lekker bad. Zorg dat je niet in negatieve gedachtes blijft hangen, het lichaam heeft al genoeg stress.

– Terugblik: Nu kun je even de tijd nemen om erover na te denken. Waarom is het gebeurt? Was het te voorkomen of kon je er niets aan doen? Door hier over na te denken kun je je beter voorbereiden op de volgende keer.

– Voorbereiden: Is er iets dat je kunt doen zodat dit minder vaak voorkomt? Als het om ongezond voedsel gaat is er dan een gezonde versie die je kunt maken?

– Laat het los: Uiteindelijk is het nu gewoon gebeurt en kun je er niets meer aandoen. Je hebt al genoeg gedaan door over de vorige punten na te denken en nu is het tijd om het te laten gaan. Focus je op wat wél goed ging deze dag, en neem vooral ook je rust.

Dit is een handig stappenplan voor als je dat schuldgevoel weer naar boven komt en je niet weet wat je moet doen. Het is niet altijd even makkelijk en het zal zeker niet altijd lukken maar het is goede start. Voeding is iets om van te genieten, niet iets wat stress moet geven.

Wil je meer lezen over voeding en gezondheid? Bekijk dan hier mijn eigen website of lees de andere artikelen die ik schrijf voor Zensitivity Noordwijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *