dit is wat je moet eten of drinken bij een opgeblazen gevoel-zensitivity-gezondheid en voeding-opgeblazen buik-gezondheidsblog

Een opgeblazen gevoel is vervelend, maar gelukkig is er wat tegen te doen. Wat je kan je eten of drinken bij een opgeblazen gevoel? Dit zonder dat je een pil hoef te slikken, maar op een natuurlijke manier oplost.

Acht voedingsmiddelen tegen een opgeblazen gevoel

1. Lijnzaad

 Als voedsel in je darmen blijft zitten, gaat het gisten. Dit resulteert in gasvorming. Vezels stimuleren je stoelgang en spijsvertering en helpen daardoor bij een opgeblazen gevoel. Dat is de reden dat lijnzaad zo goed helpt bij opgehoopt gas in je buik. Voeg iedere dag een beetje lijnzaad toe aan je eetpatroon. Bijvoorbeeld in een smoothie, salade of yoghurt. Let op: als je tot nog toe niet zoveel vezels hebt gegeten, bouw het gebruik dan langzaam op van een theelepel tot maximaal vier eetlepels per dag. 

2. Gember

 Gember bevat een bijzonder stofje dat een positief effect heeft bij gasophopingen. Dit stofje heet zingibain. Het is een spijsverteringsenzym dat helpt om eiwitten te verteren. Ook heeft het een ontspannende en ontstekingsremmende invloed op onze ingewandenOp deze manier kan gember helpen om het voedsel gemakkelijker door het spijsverteringsstelsel te laten gaan. Zo vermindert de kans dat zich gas ophoopt in je darmen en dat jij last krijgt van een opgeblazen gevoel. 

3. Venkel 

Venkelzaad kan helpen om opgehoopte gassen in je darmen te verdrijven. Dit effect is vooral toe te schrijven aan de stoffen anetholfenchon en estragolDeze hebben verzachtende en ontstekingsremmende eigenschappen die de darmspieren helpen ontspannen en gassen laten ontsnappen. 

Je kunt een paar venkelzaadjes in je mond stoppen en erop kauwen om te profiteren van het gunstige effect op je darmen. Net zoals de Indiërs doen na een uitgebreide maaltijd.  

Je kunt voor hetzelfde doel ook een lekkere venkelthee zetten. Idit artikel vind je een idee voor een theemengsel waarin venkel een rol speelt. 

4. Cacao

Hoewel je misschien niet zo snel denkt aan cacao om een opgeblazen tegen te gaan, kan dit natuurproduct wel degelijk helpen. Vooral als je het regelmatig op het menu zet. Dat komt niet alleen door de vele vezels in cacao, maar ook door het mineraal kalium. 

Kalium helpt namelijk om eeopgeblazen gevoel door een teveel aan natrium te voorkomen. Het mineraal staat erom bekend dat het zowel het overschot aan natrium als het teveel aan vocht kan helpen verwijderen. Op deze manier voorkom je een opgeblazen buik na een zoutrijke maaltijd. 

Ook andere kaliumrijke voedingsmiddelen hebben dit effect. Denk aan abrikozen, pistachenoten, amandelen en postelein. 

5 Komkommer

 Komkommer bevat veel water en is dus perfect om je lichaam goed gehydrateerd te houden. Bovendien helpt deze groente hiermee om overtollig water en gassen af te voeren. 

Doordat komkommers zwavel en silicium bevattenhebben ze bovendien een vocht afdrijvende invloed. Deze mineralen helpen eveneens om je spijsverteringsorganen in beweging te krijgen. 

6. Citroen 

Wist je dat citroensap qua zuurgraad erg lijkt op de spijsverteringssappen in je maag? Daardoor kan citroen helpen om een opgeblazen gevoel en andere verstoppingsklachten te verlichten. Sprenkel dus gerust wat citroensap over je eten. Hier vind je nog meer gezonde voordelen van citroen. 

7. Kiwi 

Deze groene of gele vruchtjes met hun harige schil bevatten een enzym dat je spijsvertering stimuleert. Dit enzym is bekend als actinidineJe vindt het ook in mango’s, papaja’s en ananas. Kiwi’s bevatten daarnaast kalium en vezels om een opgeblazen gevoel tegen te gaan. 

8. Meloen 

Meloenen zijn niet alleen heerlijk zoet. Ze bevatten ook veel vocht, dat helpt om je lichaam te hydrateren en een opgeblazen gevoel te verminderen. Doordat ze op een natuurlijke manier vocht afdrijven, kunnen meloenen eveneens helpen om overtollig vocht en zout uit je lichaam af te voeren.  

Wellicht goed om te weten dat de Cantaloupe meloen meer kalium bevat dan andere meloensoorten, wat nog eens extra helpt om je lichaam te ontdoen van overtollig vocht.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *