Marktplaats: Hoe een Nederlands icoon zichzelf opnieuw uitvond
Marktplaats bestaat deze maand 20 jaar. Een mooi moment om meer te weten te komen over dit succesvolle Nederlandse bedrijf. In het boek Marktplaats krijgt de lezer een uniek kijkje achter de schermen van een iconisch oer-Hollands bedrijf dat dankzij een rigoureuze strategie- en cultuuromslag, met zelfsturende teams en de slimme inzet van ‘big data’ in staat was zichzelf opnieuw uit te vinden.
2009, Marktplaats is al ruim tien jaar de meest populaire handels-site. Iedereen in Nederland kent Marktplaats en er is geen serieuze concurrentie. De aankoop van Marktplaats door eBay vijf jaar daarvoor blijkt een briljante zet geweest van de Amerikanen.
Een enorme boost door Marktplaats
Dankzij de lancering van mobiele apps in 2010 is het bovendien mogelijk ‘te marktplaatsen’ op momenten en plaatsen waar dat eerder niet kon, wat leidt tot een enorme gebruikersgroei. Die groei kan worden verzilverd door de verkoop van advertentieruimte op de site. En ondertussen is het bedrijf bezig met een technische migratie van de website, een complex proces.
Het probleem bij Marktplaats
Maar daarna blijft de blik intern gericht. Er is weinig oog voor de klant en de veranderende buitenwereld. Van een sprankelende start-up verandert Marktplaats in een trage corporate. En als de eerste serieuze concurrent Marktplaats in de zomer van 2012 aanvalt en de gebruikersgroei vanaf eind 2013 stagneert, wordt het pijnlijk duidelijk dat er structureel iets moet veranderen.
AUTEUR: | OLIVIER VAN DUIJN, JEROEN JONKER ROELANTS, ANNEMARIE JOOSEN | |
PAGINA’S: | 256 | |
UITVOERING: | PAPERBACK | |
ISBN: | 978 90 00 36612 5 | |
PRIJS: | € 19,99 | |
ISBN E-BOOK: | 978 90 00 36613 2 | |
PRIJS E-BOOK: | € 12,99 | |
GENRE: | MANAGEMENT | |
Verkrijgbaar | via deze link |