5 Tips Hoe Je Kinderen Mindfulness Kunt Aanleren

Weinig mensen weten dat als je mindfulness  aan je kinderen leert dat hun welzijn verbetert, hun prestaties in de klas stimuleert, het zelfvertrouwen vergroot, hun emotionele intelligentie verhoogt en stress en “negatief” gedrag vermindert.

In Old Path, White Clouds, a retelling of the Buddha’s life, legt de Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh uit dat in een van Boeddha’s eerste handelingen bestond uit het onderwijzen van de lokale kinderen van Uruvela. Hij merkt op dat deze kinderen snel, alles begrepen wat ze werden aangeleerd.

Deze leer wordt tegenwoordig mindfulness genoemd. Het is populair en wat veel mensen graag in hun leven toepassen. Het aanleren van mindfulness aan kinderen kan zelfs wiskunde scores verhogen, zoals ik aangaf “negatief” gedrag verminderen, en de motivatie om te leren vergroten. Uit onderzoek blijkt een directe correlatie tussen mindfulness beoefeningen en betere prestaties, met inbegrip van een verhoogde sociaal-emotionele intelligentie en stress reductie.

 

If a mindfulness practitioner is a musician. Who is the conductor? And what is the instrument?

 

Begin bij jezelf

Tevreden ouders en tevreden leraren kunnen de wereld veranderen. Voordat je kinderen mindfulness leert, is het belangrijk dat je het eerst zelf gaat proberen. Ga op een zacht kussen zitten, zoek een comfortabele houding en volg je ademhaling.

Hierbij kan je een eenvoudige mantra volgen; Inademen, ik weet dat ik inadem; Uitademen, ik weet dat ik uitadem.

Het kan helpen om een mindfulness groep te vinden, al wordt het nu lastig ivm de corona.  Als we zo doorgaan met deze sociale afstand, zou je kunnen overwegen om een korte online retraite of online cursus mindfulness te volgen. Er zijn veel mogelijkheden in een virtuele wereld. Pandemie of niet dit zal tijd kosten, maar uiteindelijk zal een Sangha (een groep van beoefenaars) leiden tot blijvende mindful lifestyle.

Vraag jezelf eens af: Heb ik de energie om met mijn leven in verbinding te staan? Waar gaat mijn energie naartoe? Naar zorgen, angst, woede, wrok? Hoe kan ik meer aandacht hebben voor waar ik mijn gedachten op richt? Door aandachtig te oefenen, creëren we een helende energie die we kunnen delen. Kinderen zijn zo afgestemd op de emotionele gedragingen van hun ouders en verzorgers. Daarom is het mooiste cadeau dat we hebben, onze eigen aanwezigheid.

Onthoud om aardig voor jezelf te zijn. Je kunt de zon niet vragen om plotseling al het ijs te laten smelten na een lange winternacht, en dus moet ook jij geduldig zijn en blijven doorgaan met oefenen.

 

Ademen

Het kan lastig zijn om kinderen bewust te leren ontspannen en te leren ademen. Vooral omdat kinderen graag willen bewegen! Begin met hen te leren hun ademhaling te observeren. Neem je kind bijvoorbeeld mee naar buiten als het koud is: Laat ze de lucht in hun neus voelen (hoe voelt het?) en kijk dan hoe het uit hun mond stroomt. Of gebruik een kaars en controleer de beweging van een vlam – adem in, voel de warmte; adem uit, kijk hoe het licht flikkert.

Ik oefende vaak de buikademhaling. Ik stak een kaars aan en liet de andere een comfortabele plek zoeken om te gaan liggen. Dan vroeg ik hun om hun handen op hun buik te leggen (als ouder kan je dit naast je kind doen) en te voelen hoe hun buik omhoog gaat bij een inademing en weer omlaag bij een uitademing.

Ga hiermee door gedurende vijf minuten en verhoog dit met een dagelijkse oefening. Gebruik ook je eigen mantra, zoiets als: vredig (inademing), rustend (uitademing).

 

Meditatie

De geest kan een rivier zijn en onze gedachten zijn als waterdruppels: We kunnen vaak stroomafwaarts meegesleurd worden. In een meditatie proberen we ons niet te laten meeslepen.

Meditatie aanleren is veel gemakkelijker als het samen met anderen beoefend wordt. Dat kan zijn met je gezin, je klas, of een groep vrienden op Zoom. Experimenteer met verschillende manieren van zitten tot liggen. Het is voor iedereen belangrijk om een houding te vinden die hen ondersteunt zodat ze hun bewegingen kunnen beperken. Probeer veel verschillende mogelijkheden uit en wees niet bang om hulpmiddelen te gebruiken: stoelen, kussens, kussens, zelfs oefenballen. Als je meer oefent, ga je uiteindelijk vanzelf op de grond zitten. Soms verzetten kinderen zich. Je hoort ze misschien zeggen: “Dit is saai.” Moedig ze gewoon aan om iets nieuws te proberen, na verloop van tijd zullen ze leren genieten van de rust die het brengt.

Wanneer ik uitlegde hoe je moet zitten – met een rechte ruggengraat, ontspannen rug, gesloten ogen en een licht ingetrokken kin – begon ik vaak met aandacht voor de ademhaling. Of misschien zaten we gewoon in stilte met af en toe een reminder om terug te keren naar de ademhaling. Ik visualiseerde ook hoe ik me kon verbinden met de natuur, door in gedachten beelden te maken van kalme meertjes, krachtige bomen of bergen.

 

Zeg tegen je kinderen: Jij bent een berg. Ga naar boven, van hun voeten naar het puntje van hun hoofd. Wat leeft er onder aan de berg – grote dennenbomen? Wat vind je op de weg naar boven – een vossenhol naast een oude rotswand? Op de top: een sterke wind en een verse laag sneeuw? Betrek de gevoelens, geluiden en geuren erbij als ze aan het visualiseren zijn. Voor het grootste effect is het mooi als de kinderen elke dag oefenen, al is het maar voor een paar minuten.

 

Wandelen

Om bewust te leven is uiteraard beweging nodig, dus maak een wandeling als onderdeel van het mindful aan kinderen. Kies waar je wilt wandelen-je achtertuin, de schooltuin, of een gezellige huiskamer.

Om te beginnen kun je het beste in een cirkel lopen. Begin met het vormen van een cirkel, met je gezicht in één richting. Adem in als je met je linkervoet stapt, adem uit als je met je rechtervoet stapt. Zeg: we zijn thuis (links), we zijn aangekomen (rechts). Moedig je kinderen aan zich voor te stellen dat hun voeten wortels zijn die in de aarde groeien. Beweeg samen, let op de sensaties van je lichaam uit de ruimte, en als je bij je startpunt bent, stop dan.

Wellicht kunnen jullie ook een natuurwandeling maken. Volg dezelfde oefening – loop samen, maar deze keer mag je wat sneller bewegen. Drie tot vijf stappen als je inademt en drie tot vijf stappen als je uitademt. Wandel in verschillende weersomstandigheden – regen, sneeuw en zon. Met jongere kinderen, loop als verschillende dieren: apen, olifanten, of wilde paarden.

 

Samen

Door liefde en respect in je huis en op school te bevorderen, krijgen alle kinderen de kans om te groeien. Samen zijn, is voor mij het beste deel van mindfulness. Als we oefenen met ademen, zitten en bewegen, zullen emoties opkomen.

 

Als kinderen afgeleid worden of meegesleept worden door hun denken, kunnen ze boos worden of zich depressief voelen. Laat kinderen eerst hun emoties herkennen en terugkeren naar hun ademhaling. Leer hen om hun emoties te accepteren, om te weten dat “het oké is om boosheid te voelen”. Help je kinderen hun emotionele gevoelens te omarmen met mededogen voor zichzelf. Ze kunnen zichzelf omhelzen, een hand over hun hart leggen, iets zachts zoeken en zeggen: “Inademend omhels ik mijn [gevoel]; uitademend zal ik voor je zorgen. Met tijd en oefening zal mindful energie je jongere helpen diep naar de wortels van hun emoties te kijken.

Het aanleren van mindfulness aan kinderen wordt ten onrechte beschreven als een middel om jonge mensen te corrigeren of te veranderen. In plaats daarvan moeten kinderen zich concentreren op hun innerlijke, hun verbondenheid. Kinderen mogen zich bewust zijn van zichzelf en anderen.

Een gezonde mindfulness beoefening maakt de beoefenaar minder gestrest en afgeleid, maar nog belangrijker, vriendelijker en gelukkiger. Wanneer je kinderen mindfulness in hun laat ontdekken, kunnen ook zij een gezondere houding tegenover de wereld ontwikkelen.

Boekentips

Als je meer verdieping zoekt heb ik een aantal boeken die je hierbij kunnen helpen.

Stil zitten als een kikker

Mindgym, sportschool voor je geest – in 12 weken meer focus, rust en energie

Houden van dingen die niet perfect zijn – Compassie voor jezelf en anderen

 

Ik wens ieder kind en ouder een mooi en liefdevolle leven met veel aandacht voor zichzelf en naar anderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *