hoe blijf je bij jezelf en vergroot je zelfvertrouwen

Waarschijnlijk ben je vaak en hard bezig om aardig te zijn voor anderen, maar  wedden dat er één persoon is die je vaak vergeet: jezelf! Als je hard bezig bent om goed voor jezelf te zorgen, voelen velen zich onbewust egoïstisch, maar in deze snelle wereld van social media, technologische vooruitgang, is het juist nodig om dat te doen. Bovendien heeft het werken aan jezelf om wat vriendelijker te zijn en compassie te tonen naar jezelf ook een aantal voordelen voor je gezondheid – het verlaagt je stress niveau, versterkt het immuunsysteem en het help je beter over jezelf te voelen.

15 tips waarbij je dichter bij jezelf blijft en je zelfvertrouwen vergroot

  1.  Stop met jezelf vergelijken met anderen

In het digitale tijdperk van Social Media is het veel te gemakkelijk om jezelf te vergelijken met anderen, wensen dat je net zo fit was als die andere of dat je ook zo veel moet reizen om het leuk te hebben. In werkelijkheid heeft iedereen zijn eigen problemen. Jezelf zo neer te zetten en jezelf vergelijken met anderen, zorgt ervoor dat je denkt dat je niet goed genoeg bent. Dit is geen prettige gedachte en manier van leven.

  1.  Zoek een nieuwe hobby waar je blij van wordt

Velen zien hobby’s hebben vaak over het hoofd. Breng wat tijd met jezelf door en ga onderzoeken naar wat je echt leuk vindt – een onderzoek waarbij geen digitale media gebruikt wordt – bedenk iets wat je met veel plezier wil doen, en trek daarbij een paar uurtjes per week voor uit om aan deze zelfonderzoek te doen.

  1.  Neem de tijd om te mediteren

Meditatie geeft je niet alleen de tijd om na te denken, maar ook de tijd om tot rust te komen en in het moment te blijven. Het is een heel eenvoudige manier om jezelf te laten ontspannen. Mediteren kan helpen om nare gevoelens los te laten, jezelf zachter te maken en meer waardering te scheppen, zowel naar jezelf als naar anderen toe.

  1.  Stop met….proberen 

Het spijt me dat ik je droom onderbreek, maar superhelden zijn fictief. Je kunt proberen om van alles te vermijden, maar als je onderuit gaat, zul je toch alleen moeten opstaan. In plaats van te blijven zitten, kan je beter een lijst maken van alle dingen die je nodig hebt om je wens in vervulling te laten gaan. Kies hieruit de belangrijkste. Die andere storende factoren kunnen nog een dag wachten.

  1.  Richt op wat je echt kan realiseren, niet op het falen

Iedereen faalt in het leven, bij de een gaat dat sneller dan bij een ander. Zeker, het voelt niet lekker, blijf je steeds alleen maar richten op de negatieve kant? Absoluut niet! In plaats daarvan, leer van deze fouten, dan dat je steeds gaat concentreren op de prestaties die je moet leveren. Een positieve mentaliteit zal je veel verder helpen om te groeien, of het nu in je persoonlijke leven is of op je werk.

  1.  Lach naar jezelf

Lachen is het beste medicijn die er is en nog gratis ook. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat als je veel lacht endorfines vrij komen – de feel-good stofjes, die je humeur versterken. Kijk bijvoorbeeld geregeld serie’s waar je vreselijk om moet lachen. Of lach om de stomme foutjes die je hebt gemaakt, lach het niet uit. Maak het zachter, de fout is al gemaakt. 

  1.  Neem jezelf eens mee uit

Je hoeft niet te wachten tot een speciale moment of iemand, om jezelf te verwennen om naar je favoriete restaurant te gaan. Soms geven deze spontane uitnodigingen naar jezelf toe, een positief gevoel – het hoeft niet duur te zijn, verras jezelf een keer.

  1.  De kunst van vergeven

Of je nu iemand of jezelf wil vergeven, het oefenen van vergeving zal je helpen om verder te gaan met de dingen die je moeilijk vindt om los te laten. Als je dit eenmaal hebt gedaan, zul je het gevoel van verlichting ervaren waarvan je niet eens wist dat het bestond. 

  1.  Gezond eten

In plaats van jezelf vol te proppen met fastfoods en diepvriesmaaltijden vanwege het gemak, doe jezelf meer een plezier door te leren hoe je een gezonde maaltijd voor jezelf kan maken. Heel internet zit bomvol gezonde recepten. Of ben je geen ster in koken, ga een workshop volgen. Wie weet kom je hier nog gelijk gestemde tegen met wie je recepten kan delen of elkaars kookkunsten kunt gaan uit proberen.

  1.  Wees geduldig 

Als je soms het gevoel krijgt dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Is het heel gemakkelijk om bij de pakken neer te gaan zitten en heel boos op jezelf te worden. Verban die negativiteit uit je hoofd en ga jezelf trainen om meer geduldig te zijn. Je komt er echt wel, probeer jezelf niet hard onderuit te halen, daar zijn we goed in en haal uit de kleine overwinningen je positiviteit. Hoe klein de overwinningen zijn, als het steeds meer zijn is het uiteindelijk een groot geheel. Geef jezelf een schouderklop of een big smile.

  1.  Neem een pauze

Soms betekent aardig zijn voor jezelf gewoon een pauze nemen en tot rust komen met een welverdiende quality time. Hoe leuk het ook is om veel tijd door te brengen met vrienden of familie, de ultieme vorm van herbeleving is chillen met jezelf.

  1.  Vraag hulp wanneer je dat nodig hebt

Dat overweldigende gevoel dat je steeds hebt zal niet snel weggaan als je steeds meer aan je lijstje toevoegt. Het is zonder dat je geen hulp vraagt aan de mensen om je heen. Als je het moeilijk hebt, wees dan niet bang om je uit te spreken en vraag om hulp. Er zijn vast genoeg mensen in je leven die bereid zijn om je een handje te helpen om je eigen volgestouwde to do lijst leger te maken. Nogmaals dit kan alleen gebeuren als je erom vraagt.

  1.  Maak tijd voor een wandeling

Een van de beste inspanning die je jezelf kunt geven, als je het grootste deel van de dag achter een bureau hebt gezeten, is om van je computer vandaan te gaan en lekker buiten te gaan wandelen. Het opdoen van frisse lucht en vitamine D door het licht zal je feel-good gevoel doen groeien en je kan de rest van de dag hierop teren.

  1.  Maak gebruik van je vakantiedagen

Het lijkt er misschien op dat je baas en collega’s niet zonder je kunnen, maar laat dat niet weerhouden om geregeld vrij te nemen. Neem deze dagen waarop je recht op hebt, je hebt ze niet voor niks en je kan de boog niet steeds strak houden.

  1.  Ga op tijd naar bed

Het is misschien leuk om elke avond laat op te blijven om je favoriete serie of film te kijken, maar je lichaam gaat dit op den duur niet fijn vinden. Je lichaam heeft de nacht nodig om je te laten herstellen van elke beweging, gedachtes en ervaringen. De landelijke richtlijnen staat dat de meeste mensen 8 uur slaap nodig hebben om te herstellen. Er zijn die er met 5 uur denk dat ze klaar zijn, je lichaam heeft geen tijd gehad om de hele cyclus te doorlopen. Uiteindelijk gaat het zich ergens wel uiten.

Door deze stappen te nemen en niet laat afleiden door wat andere doen en hoe snel ze dat doen. Blijf meer bij jezelf en voel aan waar je behoeftes en verlangens zitten.

Vind je deze post interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *