10 Redenen Waarom Je Meer Tomaten Zou Moeten Eten-waarom zijn tomaten gezond-gezondheidsvoordelen van tomaten-gezondheidsblog-voedingstips-zensitivity.nl

Waarom zou je meer tomaten moeten eten, benieuwd waarom?

Het is heerlijk en gezond om veel tomaten te eten, op welke wijze dan ook. Dit fruit dat zich gedraagt als een groente zit vol met gezondheidsvoordelen.

Hierbij 10 redenen waarom je tomaten in je keuken thuishoort

  1. Tomaten bevatten namelijk belangrijke carotenoïden: alfa- en bètacaroteen, luteïne en lycopeen. Deze carotenoïden kunnen bepaalde voordelen hebben, maar ook als groep synergieën (dat wil zeggen dat ze op elkaar inwerken om op deze manier verschillende gezondheidsvoordelen te bewerkstelligen).
  2. Met name tomaten bevatten enorme hoeveelheden lycopeen, waarvan gedacht wordt dat ze de hoogste antioxidante werkzaamheid van alle carotenoïden hebben.
  3. Uit een onderzoek is gebleken bij ratten die zowel tomaten- als broccolipoeder kregen toegediend, dat de groei van prostaattumoren veel langzamer verliep dan bij ratten die lycopeen kregen toegediend als supplement of alleen het broccoli of tomatenpoeder.
  4. Een voedingspatroon wat rijk is aan ingrediënten op basis van tomaten kan het risico op alvleesklierkanker verkleinen, zo blijkt uit een studie van de Universiteit van Montreal. De onderzoekers ontdekten dat lycopeen (voornamelijk geleverd door tomaten) in verband werd gebracht met een vermindering van 31% van het risico op alvleesklierkanker tussen mannen met de hoogste en laagste inname van dit carotenoïde.
  5. In tomaten zitten krachtige antioxidanten: bètacaroteen (dat vitamine A bevat), vitamine E en vitamine C.
  6. De meeste tomaten zijn rijk aan kalium, een mineraal waar veel van ons niet genoeg van binnen krijgen. Een kopje tomatensap bevat 534 milligram kalium, en 1/2 kopje tomatensaus bevat 454 milligram.
  7. Wanneer tomaten worden gegeten samen met andere gezonder vetten, zoals avocado of olijfolie, kan de lichaamsabsorptie van de carotenoïde fytochemicaliën in tomaten twee zoveel toenemen.
  8. Tomaten zijn een belangrijk onderdeel van veel gezonde Mediterraanse gerechten. Bij veel mediterrane gerechten en recepten worden tomaten of tomatenpuree of tomatensaus gebruikt. Uit een aantal recente onderzoek, waaronder een onderzoek van de Universiteit van Athene, is gebleken dat mensen die het mediterraan voedingspatroon het nauwst volgen, een lager sterftecijfer hebben door hart- en vaatziekten en kanker. De wetenschappers van Harvard afdeling gezondheid, die meer dan 39.000 vrouwen gedurende zeven jaar volgde, ontdekten dat de consumptie van producten op basis van olie en tomaten – met name tomaten – in verband werd gebracht met cardiovasculaire voordelen
  9. Wanneer moeders bij het geven van borstvoeding producten van tomaat zouden eten, zou dit de concentratie van lycopeen in hun moedermelk verhogen. In dit geval is koken het beste. De onderzoekers vonden ook dat het eten van tomaten zoals tomatensaus(let wel op de hoeveelheid suiker die in kant en klare tomatensauzen worden toegepast) de concentraties van lycopeen in moedermelk meer deed toenemen dan het eten van verse tomaten.
  10. De tomatenschillen dragen bij tot een hoge concentratie van de carotenoïden die in tomaten voorkomen. De hoeveelheid carotenoïden in de darmcellen was veel groter met tomatenpuree verrijkt met tomatenschillen dan met tomatenpuree zonder schillen, volgens een een onderzoek uit Marseille. De tomatenschil bevat ook de meeste flavonolen (een andere familie van fytochemicaliën, waaronder quercetine en kaempferol). Dus om de gezondheidseigenschappen van tomaten te vergroten, moet je ze niet schillen als je profijt wilt hebben van alle voordelen.

Vind je deze post interessant? Vergeet dit bericht niet te liken of te pinnen op Pinterest! Of op facebook en twitter te delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *